به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۰ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۴۱۰۳۷

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟
گروه جامعه: رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: ما اگر اجازه داده بودیم آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب شود، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد. مدیرکل اسبق دفتر تشکل‌های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی و رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که مجوز ساخت‌وساز را کدام ارگان و نهاد می‌دهد؟ گفت: در جا‌های مختلف از نظر جغرافیایی، مراجعی که مجوز ساخت‌وساز می‌دهند، متفاوت است. به این ترتیب که در شهرها، شهرداری مجوز ساخت‌وساز را می‌دهد. در روستا، دهداری‌ها این کار را می‌کنند. بنیاد مسکن نیز در روستا‌ها دخالتی در فرآیند در صدور ساخت‌وساز دارند، اما مسوولیت قانونی با دهداری‌ها است.

محسن بهرام‌غفاری افزود: در شهر‌های جدید قبل از این‌که یک شهر جدید تشکیل شود، سازمان عمران شهر جدید مربوطه پروانه می‌دهد و سپس خدمات و مدیریت شهری را شهرداری انجام می‌دهد. در شهرک‌های صنعتی، شرکت شهرک‌های صنعتی مجوز را می‌دهند و در شهرک‌ها بسته به این‌که شهرک در داخل حریم یک شهر باشد یا نباشد، تفاوت می‌کند. در جایی که در حریم نباشد، شهرک جواز ساخت‌وساز می‌دهد و در جایی که در حریم باشد، شهرداری جواز می‌دهد. در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نیز سازمان منطقه آزاد جواز ساخت‌وساز را می‌دهد.

مدیرکل اسبق دفتر تشکل‌های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: استانداری در ساخت‌وساز‌های خارج از این محدوده‌ها مسوولیت دارد؛ حالا هر کجا که باشد. فاصله بین دو شهر یا در نقاطی از خارج از قلمرو‌هایی که گفتم.رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که مشخص است که چه تعداد ساختمان خطرناک در ایران وجود دارد؟ گفت: یک آماری را من دیدم که ۱۲۹ ساختمان در تهران به عنوان ساختمان‌های پرخطر اعلام شد. این آمار به طور عمده از زاویه حفاظت در برابر حریق است، نه از زاویه همه ضوابط فنی و مقررات ساختمان و استاندارد‌های مهندسی. به دلیل این‌که از این زاویه که نگاه کنید، شمارش ساختمان‌هایی ضوابط فنی و مقررات ساختمان و استاندارد‌های مهندسی را رعایت نکردند، تعداد خیلی بالاست.

غفاری افزود: بعد از اتفاق پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی مطالعاتی داشت و مرکز تحقیقات نیز مطالعاتی داشت که ساختمان‌های بسیار پرخطری که برای ایمنی شهروندان و ساختمان در برابر حریف ضعف خیلی زیاد دارند، مشخص شدند. در این رابطه، آماری نیز ارائه شد. الان کنار هر کدام از ۱۲۹ ساختمانی که در آن فهرست منتشره در شهر تهران وجود دارد، تعداد زیادی ساختمان وجود دارد که شبیه به این ۱۲۹ ساختمان پرخطر هستند. منتها این‌ها ساختمان‌هایی را بررسی کردند که یا به لحاظ جمعیت‌پذیری، تعداد زیادی در معرض آسیب قرار می‌گرفتند، مثل درمانگاه و فروشگاه‌ها و سینماها.

وی عنوان کرد: این فهرست ۱۲۹ ساختمان را در عالم واقع اگر بخواهیم در نظر بگیریم، به قطعیت می‌توانم بگویم که مشابه این ساختمان‌ها ۱۰۰ برابر وجود دارد و ما داریم در آن‌ها زندگی می‌کنیم. دلیل هم این است که عموما این ساختمان‌ها قدیمی هستند و در زمانی که ساخته می‌شدند، هیچ مقررات ملی ساختمانی وجود نداشته است.

مدیرکل اسبق دفتر تشکل‌های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ماده ۵۵ قانون شهرداری، وظایف شهرداری‌ها را فهرست کرده است. در بند‌های ۱۴ و ۲۰ این قانون تکالیفی برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده که هر کجا شهرداری‌ها ببینند ساختمانی واجد مخاطراتی برای شهروندان است، شهرداری مکلف است که فورا برای رفع خطر اقدام کند.

غفاری یادآور شد: نکته این‌جاست که از امروز به بعد پروانه را باید به ساختمان‌هایی بدهند که معیار‌ها و اصول فنی و مهندسی در آن رعایت شده است. پروانه را هم که دادند، شهرداری‌ها نقض نکنند. اولین کسی که پروانه را نقض می‌کند، شهرداری است. وقتی یک پروانه‌ای برای ساخت‌وساز داده می‌شود و افراد تخلف می‌کنند و ساختمان ۳ طبقه، ۴ طبقه می‌شود، اما در ماده ۱۰۱ پولی از سازنده گرفته می‌شود و اجازه بهره‌برداری می‌دهند، اولین نقض‌کننده پروانه شهرداری است.

وی متذکر شد: ما توقع داریم شهرداری‌ها حفاظت ساختمان‌ها و پایداری‌اش در برابر حریق و از نظر فنی بررسی کنند و بعد اجازه بهره‌برداری دهند.رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: دولت، مجلس و نظام حکومتی باید همه مسوولیت‌های عوامل مختلف دخیل در ساخت‌وساز را در یک قانون جمع کنند. اگر نظام مهندسی و شهرداری‌ها اجازه داده بودند آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب شود، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: ساختمان ناایمن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها