به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۰ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۳۴۱۱۱۴

معرفی‌برترین‌دانشگاه‌های جهان‌برای سال ۲۰۲۳

معرفی‌برترین‌دانشگاه‌های جهان‌برای سال ۲۰۲۳
گروه علمی: نظام رتبه‌بندی "کیواس" (QS) دانشگاه‌های جهان را برای سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه‌بندی کرد که دانشگاه "ام‌آی‌تی" موفق به کسب رتبه نخست در جهان شد.به گزارش ایسنا ، این رتبه‌بندی برای سال ۲۰۲۳ میلادی بر اساس ۸ شاخص است که امسال شامل تقریبا ۱۵۰۰ مؤسسه آموزش عالی و دانشگاه از سراسر جهان می‌شود.
 
بالاترین جایگاه‌های این رتبه‌بندی مربوط به دانشگاه‌هایی از اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است.رتبه­‌بنـدی کیو اس توسط مؤسسه "کاکارلی سیموندز" در کشور انگلستان انجام می­‌گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است. دانشگاه‌ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی سازی ارزیابی می‌شوند. در رتبه‌بندی جهانی کیو اس بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰درصد ، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی با وزن ۵ درصد، نسبت دانشجویان بین‌المللی با وزن ۵ درص، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده شده است.نتایج رتبه بندی کیو اس دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی به شرح ذیل است:

۱- مؤسسه فناوری ماساچوست(آمریکا)
دانشگاه "ام‌آی‌تی" دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریج، در ایالت ماساچوست آمریکا است که دارای پنج دانشکده اصلی بوده و در سال ۱۸۶۱ تأسیس شد و خیلی زود به عنوان یک اجتماع کوچک در پیشرفت علوم و فناوری توسعه یافت. شعار این دانشگاه "مغز و دست" است. گفتنی است محققان این دانشگاه در حوزه "هوش مصنوعی"، در جهان پیشگام هستند.

۲- دانشگاه کمبریج(انگلیس)
دانشگاه کمبریج در سال ۱۲۰۹ میلادی تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در انگلیس و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به شمار می‌آید. این دانشگاه همواره در رتبه‌بندی‌های گوناگون جزو برترین‌های جهان است. تأسیس دانشکده‌های دانشگاه کمبریج کاملاً اتفاقی بود و از روز اول قرار بر تأسیس چنین دانشگاهی نبود. بنابراین، عمر هیچ‌کدام از دانشکده‌های موجود در کمبریج به اندازه عمر خود دانشگاه کمبریج نمی‌رسد.

۳- دانشگاه استنفورد(آمریکا)
دانشگاه استنفورد با ضریب پذیرش ۴٫۷درصد، به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد شمار زیادی از شرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، اینستاگرام، نایک و… را تأسیس کرده‌اند.

۴- دانشگاه آکسفورد(آمریکا)
دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به شمار می‌رود. با اینکه تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه معلوم نیست، اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته است.
رشد آکسفورد زمانی شروع شد که "هنری دوم" تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. قطعاً می‌توان گفت آکسفورد از برترین‌های جهان است.

۵- دانشگاه هاروارد(آمریکا)
دانشگاه هاروارد یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در کمبریج، ماساچوست واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۸ تأسیس و جهت بزرگداشت اولین خیّر آن، روحانی "جان هاروارد"، هاروارد نامیده شد. هاروارد قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در آمریکا و از معتبرترین مؤسسات در جهان است.دانشگاه هاروارد در بین تمام دانشگاه‌های جهان شامل بیشترین تعداد دانش آموختگانی است که برنده جایزه نوبل (۱۶۱ نفر) و مدال فیلدز (۱۸ نفر) شده‌اند. همچنین در بین دانشگاه‌های آمریکا شامل بیشترین دانش‌آموختگانی است که عضو کنگره ایالات متحده آمریکا، عضو همکاران مک‌آرتور، محققان رودز (۳۷۵ نفر) و محققان مارشال (۲۵۵ نفر) بوده‌اند.

۶- مؤسسه فناوری کالیفرنیا(آمریکا)
مؤسسه فناوری کالیفرنیا به لطف دسترسی به منابع مختلف برای افزایش یادگیری و تجربه دانشجویان، یکی از برترین دانشگاه‌های آمریکا در رشته مهندسی به حساب می‌آید.این دانشگاه دارای آزمایشگاه‌های متعددی است که برای تمرکز دانشجویان در انواع تخصص‌های مهندسی از قبیل مهندسی شیمی و مهندسی پزشکی ساخته شده‌اند.

۶ – کالج سلطنتی لندن(انگلیس) (هیچ دانشگاهی حائز رتبه هفتم نشد)
کالج سلطنتی لندن یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی بریتانیا و جهان در زمینه‌های مهندسی، علوم پزشکی و اقتصاد است. این دانشگاه در مرکز لندن واقع شده است.

۸ – کالج دانشگاهی لندن(انگلیس)
این دانشگاه یک کالج مستقل و قدیمی‌ترین بخش دانشگاه لندن بوده است. یوسی‌ال در ۱۸۲۶ میلادی تحت نام دانشگاه لندن و به عنوان جایگزینی سکولار برای دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج تأسیس شد. لذا پذیرش در این دانشگاه بدون توجه به دین و اعتقاد دانشجویان صورت می‌گرفت. شعار دانشگاه یوسی‌ال نیز بر این سیاست تأکید دارد: «بگذارید همه آنانی بیایند که با شایستگی خود، سزاوار بهترین پاداش‌ها هستند.»

۹- مؤسسه فناوری فدرال زوریخ(سوئیس)
این دانشگاه که در سوئیس قرار دارد، در سال ۱۸۵۴ میلادی پایه‌گذاری شد و در سال ۱۸۵۵ به عنوان انستیتو پلی تکنیک شروع به کار کرد. رشته‌های تحصیلی این دانشگاه عبارتند از: علوم مهندسی، علوم پایه، علوم و فناوری‌های نوین، مدیریت و علوم سیاسی.این دانشگاه عضویت برنده ۲۱ جایزه نوبل را در لوح افتخارات خود دارد.

۱۰- دانشگاه شیکاگو(آمریکا)
دانشگاه شیکاگو بیش از ۱۳۰ سال قبل در ایالت ایلینوی آمریکا تاسیس شد. این دانشگاه در طول تاریخ خدمات بسیاری به علم در جهان کرده است و تاکنون دانشجویان این دانشگاه موفق به دریافت ۸۲ جایزه نوبل شده‌اند. این دانشگاه بیش از ۱۶ هزار دانشجو دارد و با شعار "اجازه دهید دانش بیشتر و بیشتر رشد کند" فعالیت می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها