کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترامپ: حوادث ششم ژانویه جنبش اجتماعی بود

20 خرداد 1401 ساعت 18:20


گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ پیش از نشست علنی کمیته ششم ژانویه درباره حمله به ساختمان کنگره در پیام هایی که در حساب شخصی وی در رسانه اجتماعی تروس سوشال (Truth Social) ارسال شد به تحقیقات کنگره آمریکا در این باره حمله کرد و گفت تحقیقات واقعی باید درباره انتخابات برگزار شود که «در آن تقلب شد و به سرقت رفت» نه درباره یورش به ساختمان کنگره آمریکا.
رییس‌جمهور سابق ایالات متحده  در پیامی نوشت: این کمیته غیرمنتخب حتی یک دقیقه وقت برای مطالعه دلایل این نگذاشته که چرا مردم با شمار انبوهی، خیلی بیشتر از آن چه رسانه های جعلی مایل به گفتن آن هستند و بیش از آن چه این غیرمنتخبان مایل به ذکر آن هستند، به واشنگتن دی سی رفتند زیرا ششم ژانویه اصلا یک اعتراض نبود. آن رخداد بیانگر بزرگترین جنبش تاریخ کشور ما برای باز گرداندن شکوه آمریکا بود. رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: موضوع آن حرکت انتخاباتی بود که در آن تقلب شده و به سرقت رفته بود و کشوری که داشت به جهنم می رفت. الان نگاه کنید به کشورمان و ببینید.
ترامپ عنوان کرد: مایل به استقرار قوی ترین نیروی اجرای قانون در آن روز بود اما رهبران دموکرات نظیر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و موریل باوزر، شهردار واشنگتن دی سی پیشنهاد وی را برای استقرار شمار بیشتری از نظامیان نپذیرفتند. ترامپ همچنین نوشت: این کمیته غیرمنتخب اکنون فهمیده که من به عنوان رئیس جمهور پیشنهاد کردم تا 20 هزار نفر از گارد ملی یا از نظامیان در واشنگتن دی سی مستقر شوند زیرا احساس کردم قرار است جمعیت بسیار بزرگی گرد هم بیاید. وی افزود: نانسی پلوسی دیوانه این پیشنهاد را رد کرد. پلوسی آن طوری نبود که در ظاهر نشان می داد. همین طور شهردار واشنگتن دی سی. اگر آنها این پیشنهاد را بررسی می کردند دیگر حمله ششم ژانویه رخ نمی داد. رئیس جمهوری سابق آمریکا همچنین تحقیقات جاری درباره حمله به ساختمان کنگره آن را با تحقیقات رابرت مولر مرتبط دانست که در نهایت آن هیچ گونه تبانی میان ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 و روسیه به اثبات نرسید. ترامپ گفت اعضای حزب دموکرات دارند از تحقیقات ششم ژانویه برای انحراف اذهان عمومی در آمریکا از مسائلی استفاده می کنند که ملت آمریکا با آن مواجه است.

بررسی حوادث ششم ژانویه در کمیته مجلس نمایندگان 
نیویورک تایمز نوشت: کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای تحقیق در مورد حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، روز پنجشنبه با نمایش ویدئویی از دستیاران رئیس جمهور سابق آمریکا که شهادت می دهند ادعاهای وی مبنی بر یک انتخابات دزدیده شده دروغ بوده است، جلسه مهمی از جلسات استماع خود را آغاز کرد. 
این هیات با جزئیات دقیق، میزان تلاش های رئیس جمهور سابق برای غلبه بر شکست خود و حفظ خود در پست ریاست جمهوری را بیان کرد. 
این هیات در مدت دو ساعت اطلاعات جدیدی در مورد آن چه که به عنوان یک کودتای سازماندهی شده توسط ترامپ توصیف می شود، ارائه کرد که این کودتا منجر به مرگبارترین حمله به ساختمان کنگره در مدت چند قرن گذشته شد. رهبران کودتا فاش کردند که بازرسان از شهود شنیدند که ترامپ با هجوم حامیانش به کنگره،حتی از فدا شدن معاون ریاست جمهوری خود نیز حمایت کرده است. آنها همچنین گفتند که شواهدی در دست دارند مبنی بر اینکه اعضای کابینه ترامپ در مورد استناد به متمم 25 پس از شورش برای برکناری او از مقام خود صحبت کرده اند.
رهبران کمیته برای کمک به ترسیم پرتره ای از ضرب و شتم که در جریان حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره رخ داد، شاهدانی را در روز پنجشنبه معرفی کردند که در میان جمعیت آشوبگران گرفتار شده بودند. اولین شاهد این کمیته، کارولین ادواردز، افسر پلیس کنگره بود که هنگام نزدیک شدن به ساختمان با آشوبگران درگیر شد و در حالی که سعی داشت جمعیت را بیرون از محوطه پلیس نگه دارد، دچار ضربه مغزی شد. جلسه بعدی برای صبح دوشنبه برنامه ریزی شده است و بر این تمرکز خواهد داشت که چگونه با وجود اینکه دستیاران به دونالد جی. ترامپ گفته اند که در انتخابات شکست خورده است و انتخابات و آرا را به سرقت نبرده اند، او همچنان این دروغ را به حامیان خود ادامه می دهد. 

سیاسی ترین و با کمترین مشروعیت
کوین مک‌کارتی ، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: کمیته منتخب رئیس مجلس پلوسی در مورد ششم ژانویه 2021 شبیه هیچ کمیته دیگری در تاریخ آمریکا نیست. در واقع این سیاسی ترین و با کمترین مشروعیت است که برای همیشه به کنگره آسیب رساند و این کشور را تجزیه کرد.


کد مطلب: 341132

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/341132/ترامپ-حوادث-ششم-ژانویه-جنبش-اجتماعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir