به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۴۱۱۸۷

شیوه‌ی خرید میوه در خانوارهای ایرانی تغییر کرد

شیوه‌ی خرید میوه در خانوارهای ایرانی تغییر کرد
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: شیوه‎ی خرید میوه توسط مردم تغییر کرده و این تغییر شیوه حجم فروش میوه را به‌شدت کاهش داده است. اسدالله کارگر در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش فروش میوه در میوه‌فروشی‎های سطح شهر واقعیت دارد یا خیر؟ گفت: افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها، شکل خرید میوه و تره‎بار را عوض کرده است. مردم پیشتر غالباً در مقیاس کیلویی میوه می‌خریدند اما حالا مدتی است که به خرید میوه به صورت دانه‎ای اقدام می‎کنند.
 
وی تأکید کرد: در بخش تره‎بار هم شاهد این تغییر هستیم؛ البته این شیوه‎ی جدید خرید دورریز میوه و سبزیجات را به‌شدت کاهش می‎دهد اما طبیعی است که دست عده‎ای را از خرید این اقلام کوتاه کند؛ زیرا وقتی تورم بالا می‎رود میوه به کالایی لوکس برای برخی خانوارها تبدیل می‎شود.وی گفت: همواره با آغاز فصل گرما، مصرف میوه‎هایی چون هندوانه و... افزایش می‎یابد اما این تغییر فرهنگ خرید در این بخش نیز محسوس است و مشتریان نسبت به سال‌های قبل هندوانه‎ی کمتری خریداری می‎کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش صادرات هندوانه در سال جاری اتفاق افتاده و این روند تحت‌ِتأثیر کاهش خرید است یا خیر؟ گفت: من هم اخباری در خصوص صادرات هندوانه شنیده‎ام اما خبر دقیق نداریم که آیا ایران امسال جز ترکیه به کشورهای حاشیه‎ خلیج فارس هم هندوانه صادر کرده است یا خیر؟وی گفت: امیدوارم در سایه‎ اصلاح الگوی مصرف، شاهد اصلاح الگوی تولید و کشت در ایران باشیم. ما کشوری کم‌آب هستیم و در کشوری با مختصات آبی ما، کاشت هندوانه مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی در توضیح این مطلب افزود: ازاین‌رو فرصت مناسبی است که میزان تولید هندوانه متناسب با مصرف باشد نه اینکه هندوانه با آب‎بری بسیار بالا در کشوری کم‎آب تولید و صادر شود.وی گفت: خاطرم هست دهه‌ی پنجاه حتی بحث بر سر این بود که واردات هندوانه صرفه و صلاح بیشتری از کشت آن در داخل کشور دارد.  کارگر درباره‎ قیمت هندوانه توضیح داد: اکنون در میدان هندوانه از کیلویی چهار تا شش هزار تومان و هندوانه‌های خطی نیز 3.5، 4.5 و پنج هزار تومان عرضه می‌شود.وی در توضیح این مطلب افزود: به‌این‌ترتیب هندوانه باید در مغازه‌ها با احتساب سود 25 تا سی درصد عرضه شود؛ اما برخی از مغازه‌داران به دلیل مشتری اندک، سود ده تا پانزده درصد در نظر می‌گیرند تا فروش بیشتری داشته باشند.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: میوه سبزیجات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها