به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۴۱۲۲۲

این استان‌ها منتظر سیلاب باشند

این استان‌ها منتظر سیلاب باشند
گروه جامعه: سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی در ۷ استان از ورود توده جدید گردوخاک به کشور طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد. بر اساس تحلیل سازمان هواشناسی، طی ۳ روز آینده در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز شرقی در استان‌های گلستان، سمنان، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

طی روزهای شنبه تا دوشنبه در سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان افزایش ابر گاهی همراه با وزش باد شدید و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.دوشنبه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر، رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. سه‌شنبه برای مناطق شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ابرناکی و بارش خفیف پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی توده گردوخاک در کشور عراق شکل گرفته که انتظار می‌رود طی ۲۴ ساعت آینده نوار غربی کشور و به‌تدریج بخش‌هایی از مرکز کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث افزایش آلاینده جوی و کاهش کیفیت هوا شود.طی ۲ روز آینده در نوار شرقی کشور و برخی مناطق استان‌های واقع در زاگرس مرکزی و طی ۳ روز آینده در دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، البرز، تهران،‌اصفهان و فارس افزایش ابر گاهی همراه با وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.همچنین طی سه روز آینده در ایلام، خوزستان، کرمانشاه و بوشهر وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک انتظار می‌رود و خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه اول: باد و گردوخاک
نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۲۰: اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، قزوین، قم، تهران، البرز، خراسان جنوبی، سمنان، فارس.
اثر مخاطره: احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی.
توصیه: احتیاط در تردد بویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز.

توصیف سامانه دوم: رشد ابرهای همرَفتی
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
جمعه ۱۴۰۱/۰۳/۲۰: ارتفاعات استان‌های گلستان، سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل.
شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۱: جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.
اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره.توصیه: عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.
برچسب ها: هواشناسی سیلاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها