به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۴۱۲۲۶

میوه‌های مفید و مضر برای سلامت کلیه

میوه‌های مفید و مضر برای سلامت کلیه
گروه علمی: اگر از بیماری کلیوی رنج می‌برید، لازم است تا انواع میوه‌ها را در رژیم غذایی خود جای دهید، به شرطی که این میوه‌ها حاوی پتاسیم و فسفر نباشد. در ادامه این مطلب میوه‌های که برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی و بهبود این بیماری‌ها توصیه شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم:

توت‌فرنگی
توت فرنگی به دلیل اینکه حاوی دو نوع فنل، آنتوسیانین و الاگیتانین است، عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد. توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است، به همین دلیل با محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو حفاظت می‌کند.

کران‌بری
این میوه خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد، به همین دلیل به افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی یا عفونت ادراری هستند، کمک می‌کند.

زغال‌اخته
باید بدانید که فنجان زغال‌اخته ۱۱۴ گرم پتاسیم و ۱۸ میلی‌گرم فسفر دارد. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است که آنتوسیانیدین نام دارند، ماده مغذی که باعث کاهش التهاب و سلامت کلیه‌ها می‌شود.

تمشک
تمشک میوه‌ایست سرشار از مواد مغذی به نام الاژیک اسید؛ ماده‌ای که به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد در بدن و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. در ضمن تمشک حاوی فلاونوئید‌ها است که به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

سیب
یک عدد سیب متوسط ۱۹۵ میلی‌گرم پتاسیم و ۲۰ میلی‌گرم فسفر دارد. به همین دلیل این میوه پرخاصیت به کاهش سطح کلسترول، قند خون و همچنین کاهش یبوست کمک می‌کند. در ضمن سیب خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و شامل فیبر بالای است که به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند.

آناناس
آناناس خوراکی کم‌پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند و یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی فشار خون بالا است. آناناس سرشار از بروملین و آنزیم گوارشی است که به حل‌شدن سنگ کلیه در بدن کمک می‌کند.
 
موز
موز میوه‌ای سرشار از پتاسیم است، در هر موز متوسط حدود ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. به همین دلیل این میوه توسط مبتلایان به بیماری کلیوی نباید زیاد مصرف شود. بیماران کلیوی باید روزانه کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند.

پرتقال
پرتقال و آب پرتقال مملو از آنتی‌اکسیدان است، اما در عین حال سرشار از پتاسیم نیز هست. بهتر است انگور، سیب و کران‌بری را جایگزین پرتقال کنید.

میوه‌های خشک‌شده
باید بدانید که میوه‌های خشک شده برای افراد کلیوی مناسب نیست به این دلیل که حاوی مقدار زیادی قند و مواد معدنی مانند پتاسیم است۶۵ گرم زردآلوی خشک حدودا ۷۵۵ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

آووکادو
آووکادویی با وزن ۲۰۰ گرم حاوی ۹۷۵ میلی‌گرم پتاسیم است، این مقدار تقریباً نیمی از مقدار توصیه‌شده روزانه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی است!

کیوی
کیوی حاوی مقدار زیادی اگزالات است، عنصری که افراد مبتلا به سنگ کلیه باید از خوردن آن پرهیز کنند. در ضمن کیوی مقدار زیادی پتاسیم دارد که ممکن است فرد مبتلا را دچار مشکل کند.
برچسب ها: میوه کلیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها