به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۴۱۲۵۱

قابلیت پلاستیک خواری در ابرکرم ها کشف شد

قابلیت پلاستیک خواری در ابرکرم ها کشف شد
گروه علمی:محققان استرالیایی متوجه شدند ابرکرم هایی که از پلاستیک دورریز پلی استایرن تغذیه می کنند می توانند پلاستیک را بازیافت کنند. لارو سوسک های شبرو به نام «ابر کرم» در حال حاضر به عنوان غذای خزندگانی که در خانه نگهداری می شوند، به کار می روند. اما محققان قابلیت های خارق العاده آنها برای هضم کردن پلاستیک دور ریز را نیز کشف کرده اند.
 
محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا اعلام کردند این کرم ها که Zophobas morio نام دارند، نه تنها قادر به گاز زدن پلی استایرن هستند، بلکه فقط از این ماده تغذیه می کنند.محققان طی بازه ای ۳ هفته ای رژیم های غذایی مختلفی برای این ابر کرمها در نظر گرفتند و به برخی از آنها فوم پلی استایرن، به گروهی دیگر سبوس و به برخی دیگر رژیم روزه داده شد.

کریس رینک از دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی در این باره می گوید: ما متوجه شدیم ابرکرم هایی که با رژیم غذایی پلی استایرن تغذیه شدند، نه تنها زنده ماندند بلکه حتی وزن شان افزایش یافته بود. این امر نشان می دهد کرم ها می توانند با کمک میکروب های معده شان از این ماده انرژی دریافت کنند.

پلی استایرن یکی از عوامل مهم ایجاد پلاستیک دور ریز آسیب زا است که مواد شیمیایی را وارد منابع آبی کند و به میکروپلاستیک ها تبدیل شود. بنابراین، اگر این فرآیند در مقیاس صنعتی عملیاتی شود، یک سیستم هضم آلی به رهبری ابرکرم‌ها ابزار ارزشمندی برای کاهش سطح آلودگی انسانی خواهد بود.ابرکرم ها مانند گیاهان کوچکی هستند که بازیافت انجام می دهند و پلی استایرن را با دهانشان تکه تکه می کنند و با کمک باکتری های معده شان آن را هضم می کنند.

محققان در این پژوهش از تکنیکی به نام متاژنومیکس برای یافتن چند آنزیم با قابلیت کاهش پلی استایرن و استایرن استفاده کردند. متاژنومیکس مطالعه مواد ژنتیکی مستقیماً به‌دست آمده از نمونه‌های محیطی است.رینک در این باره می گوید: می توان میکروب های دیگر را با محصولات این واکنش شیمیایی استفاده کرد تا ترکیباتی با ارزش بالا مانند پلاستیک های زیستی تولید کرد.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها