به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۴۱۴۳۱

توقیف هواپیمای ماهان در آرژانتین

توقیف هواپیمای  ماهان در آرژانتین
گروه بین الملل: آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، در توییتی به توقیف یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ تحت تحریم آمریکا، که متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان و در اجاره ونزوئلا است، در یک فرودگاه شهر بوئنوس‌آیرس اشاره کرد و از توقیف گذرنامه‌های پنج خدمه ایرانی آن خبر داد.
 این پرواز از مکزیک آمده بود و برخی خدمه آن با نیروی قدس سپاه پاسداران مرتبط هستند.طبق این گزارش‌، این هواپیما که در اجاره شرکت هواپیمایی دولتی کونویاسا ونزوئلا بود  وارد بوینس آیرس شد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا اجازه سوخت‌گیری پیدا نکرد و شرکت‌های وای‌پی‌اف و شل از سوخت‌رسانی به آن خودداری کردند. هواپیمای توقیف شده در بوینس آیرس حامل قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی بود و در چند مرحله بازرسی محموله مشکوکی در آن کشف نشد.
این گزارش افزود: هواپیمای توقیف شده  قصد داشت برای سوخت‌گیری به اروگوئه برود، اما این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا حریم هوایی خود را به این پرواز بست.وب‌سایت خبرهای هوانوردی آمریکای لاتین، آویاسیونلاین، نیز گزارش داد نام برخی از خدمه در مانیفست پرواز هواپیمای توقیف شده ماهان نبوده است. این گزارش خاطرنشان کرد بیشتر خدمه ونزوئلایی بوده و هفت نفر از آنها ایرانی هستند. هیچ‌یک از خدمه هواپیمای توقیف شده ماهان بازداشت نشده‌اند و می‌توانند هر وقت خواستند آرژانتین را ترک کنند.
در همین حال، جراردو میلمان، نماینده اپوزیسیون پارلمان آرژانتین، با اشاره به پروازهای ابهام‌برانگیز هواپیمای توقیف شده ماهان در این کشور و ترکیب خدمه آن، برای تحقیق و تفحص درباره این هواپیما تقاضای رسمی ارائه کرد.میلمان خاطرنشان کرد: هواپیمای توقیف شده در بوینس آیرس در بخشی از پرواز مسیریاب خود را خاموش کرده که این موضوع در حال بررسی است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۰۸ شرکت هواپیمایی ماهان ایر را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داد.آمریکا می‌گوید سپاه پاسداران از هواپیماهای شرکت ماهان برای ارسال سلاح‌ برای گروه‌های  منطقه‌ای استفاده می‌کند.پیش‌تر در اردیبهشت سال ۱۳۹۹، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ونزوئلا در ازای بازسازی صنعت نفت خود طلا در اختیار ایران قرار داده است و شرکت ماهان‌ایر در نقل و انتقال محموله طلا نقش داشته است.
خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت که «۹ تن شمش طلا» با ارزشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار در فروردین ماه ۱۳۹۹ با هواپیما بابت همکاری ایران در راه‌اندازی پالایشگاه‌های تولید بنزین در ونزوئلا از این کشور به تهران ارسال شد.

 
برچسب ها: آرژانتین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها