به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۴۱۴۹۲

اگر برجام به نتیجه نرسد...

اگر برجام به نتیجه نرسد...
اقباله هیئتی

قیمت این روزها سراسر نوسان است و افزایش؛ ‌افزایشی كه بسیاری از بازارها را ملتهب كرده و حتی برخی از فعالان بازار طلا را واردار كرده است تا دست از خرید و فروش طلا و سكه بكشند. پیش از این هم كارشناسان گفته بودند قطعمنامه شورای حکام و تشدید تحریم‌ها، چشم انداز اقتصادی  را كه سال‌هاست روشن و شفاف نیست،‌تیره تر از همیشه  خواهد كرد و  بازار ارز را به هم خواهد ریخت. در واقع بسیاری از كسانی كه دستی در بازار دارند، انتظار این گرانی را داشتند.

 تحلیلگران می گویند سایه خبرهای برجامی بر سر بازار ارز  است و همین گمانه‌های منفی، به رشد قیمت در روزهای اخیر منجر شده است و اگر برجام به نتیجه نرسد قیمت دلار در هفته‌های آتی بیش از این هم افزایش پیدا خواهد كرد. یكی دیگر از ممهمترین عوامل این گرانی،‌بی ارزش شدن پول و سرمایه‌های ریالی مردم است كه همچون یخی در تابستان در حال آب شدن است و همه را به سمت دارایی‌های ارزی سوق می دهد تا بلكه از ضرر و زیان بیشتر در امان بمانند.

در اینكه تحریم‌ها و توافق تا جه میزان بر اقتصاد كشور اثرگذار است، هیچ بحثی وجود ندارد و به همین علت است كه برخی از فعالان بازار و كارشناسان عقیده دارند، زنده نگه داشتن امید برای رفع تحریم‌ها و انجام توافق هسته‌ای، افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع تحریم‌ها می‌تواند تا حدودی تنش در بازار ارز را کاهش دهد. چرا كه در صورتی که امید به احتمال رفع تحریم‌ها به جامعه بازگردد طبیعتا موجب کاهش التهاب ارزی در بازار می‌شود و ثبات را به اقتصاد ایران باز می‌گرداند. در این میان باید به این بخش مهم هم توجه كنیم،‌بازار ارز و حتی سایر بازارها ، سال‌هاست كه در انتظار اخبار موثق و قابل قبول به سر می‌برند و دیگر با زمزمه و اشاره نمی‌توان سیگنال مثبت به این بازارها ارسال كرد و انتظار كاهش قیمت‌ها را داشت! هر چند كه به گفته برخی از اقتصاددانان، ‌بخشی از افزایش این روزهای نرخ ارز، به دلیل تورم انتظاری رخ داده و انتظار بسیاری از مردم و فعالان بازار، به اخبار بد برجامی علت اصلی آن بوده است، علت آن نشانه‌های روشن از عدم توافق و حتی تحریم‌های بیشتر در سازمان ملل است و در واقع روزهایی كه بتوان تنها با حرف درمانی بازار را درمان كرد، گذشته است و این حربه هم دیگر پاسخگوی بازارهای ملتهب نیست. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده چه سرنوشتی در انتظار بازارهای اقتصادی به خصوص بازار ارز خواهد بود.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها