به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۴۱۵۳۹

دولت پیشنهاد اقتصاددانان را جدی بگیرد

دولت پیشنهاد اقتصاددانان را جدی بگیرد
گروه اقتصادی:  مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز د با تاکید بر اینکه عملکرد دولت در حوزه روابط سیاسی و بین‎المللی مناسب نیست، افزود: نباید از مساله تحریم‌ها و برجام غافل شد؛ اگر دولت نتواند این موارد را حل کند، حتم بدانید با هشدارهای صرفا اقتصادی مسائل و مشکلات حل نمی‌شود. 

این امضا کننده‌ی نامه 61 اقتصاددان به رییس جمهور درباره چرایی نگارش نامه توضیح داد: بعد از تصمیم دولت موسوم به «جراحی اقتصادی» ، شرایط سخت‌تر از قبل شده بنابراین این عده از اقتصادانان احساس کردیم که در برابر مردم، مسئولیت داریم و لازم است نسبت به شرایط واقعی اقتصاد توضیحاتی را ارائه بدهیم. 

وی تاکید کرد: در واقع این نامه خطاب به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است اما چرایی انتشار آن به صورت عام به این دلیل بود که مردم بدانند اقتصادانان هم در کنار آنها هستند. این استاد اقتصاد در توضیح مطلب مذکور ادامه داد: اقتصاددانان در این شرایط احساس وظیفه کرده‌اند و ضمن دادن هشدارهای لازم به دولت، وضعیت موجود را توضیح داده‌اند و همچنین این عده وضعیتی که ممکن است در صورت تداوم این شرایط رخ دهد، را تشریح کرده‌ وهشدارداده‌اند به دنبال تداوم تصمیم‌گیری‌های نسنجیده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد بنابراین اقتصاددانان پیشنهاداتی برای شرایط بسیار سخت کنونی مطرح کرده‌اند تا دولت بتواند وضعیت معیشت مردم را کنترل کند تا بیش از این دچار لطمه نشود. 

وی درپاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود دولت به هشدارهای این اقتصاددانان توجه کند، بیان کرد: امیدواریم دولت به هشدار این اقتصادانان توجه نشان دهد، اگرچه این نامه‌ای مشترک محسوب می‌شود اما بنده فکر می‌کنم مشکلات کنونی با فرمول‌های اقتصادی حل نمی‌شود زیرا ریشه مشکلات فعلی «سیاسی و روابط بین‌الملل» است، بنابراین نباید از مساله تحریم‌ها و برجام غافل شد؛ اگر دولت نتواند این موارد را حل و برطرف کند، حتم بدانید با هشدارهای صرفا اقتصادی مسائل و مشکلات حل نمی‌شود. 

وی ادامه داد: دو هدف را باید مد نظر قرار داد، نخست اینکه امید و انتظار داریم تا دولت این هشدارها را بخواند و مورد توجه قرار دهد و به کار گیرد و همچنین مردم نسبت به شرایط فعلی اقتصادی کشور آگاه باشند تا بتوانند مطالبات خود را بر اساس وضعیت موجود و واقعیات و شناختی را نسبت به شرایط دارند دنبال کنند و این مطالبات کور و ناآگاهانه نباشد. 

موضع‌گیری‌های نامناسب در قبال مسائل بین‌المللی علیه ایران 
افقه با اشاره به موضع‌گیری اخیر شورای حکام علیه ایران و مواضع مقامات دولتی در این راستا گفت: در شرایط فعلی مشکل اصلی ما، مسئله بین‌المللی، روابط تجاری و سیاسی است که با دنیا داریم و همچنین باید توجه داشت که مساله تحریم‌ها لاینحل مانده است.

او افزود: انتظار این بود که با استقرار دولت سیزدهم روند مذاکرات قبلی ادامه یابد. از سوی دولت‌های اروپایی و آمریکا تمایل به حل مساله برجام زیاد بود و پس از روی کار آمدن بایدن این موضوع دنبال شد و تا مراحلی نیز این مذاکرات پیش رفت و امیدها زنده شد که مساله تحریم‌ها حل شود؛ اما به نظر بنده جنگ روسیه علیه اوکراین باعث شد تا ایران تصور کند که از قدرت چانه‌زنی بیشتری برای امتیاز گرفتن برخوردار است و به همین دلیل مذاکرات برجام اکنون در آستانه شکست قرار گرفته و همچنین شورای حکام تصمیم به ارائه بیانیه گرفت و آثار آن در اقتصاد به صورت افزایش قیمت ارز و سکه و طلا مشاهده شد.

وی افزود: در کنار آن شاهد التهابات میان مصرف‌کننده و تولیدکننده هستیم و متاسفانه واکنش‌های داخلی به جای اینکه فضا را به لحاظ روانی آرام کند، به سمت ملتهب کردن فضا حرکت کرده و همین نگرانی‌ها سبب شده تا تقاضا برای ارز، سکه، طلا و سایر کالاها افزایش یابد و این شرایط به تورم انتظاری دامن زده و می‌زند و متاسفانه در داخل شاهد به کار گرفتن تدبیر مناسبی در این شرایط نبوده‌ایم. 

دلار امکان کاهش قیمت را دارد اگر...
افقه در پاسخ به این سوال که اگر دولت هشدارهای اقتصاددانان را بشنود و به آنها توجه کند، چه مدت زمان برای بهبود شرایط اقتصادی کشور لازم است؛ گفت: اگر توجه به هشدارها در قالب حل موضوع تحریم‌ها معطوف شود و نشانه‌هایی دال بر توافق با کشورهای غربی و آمریکا مشاهده شود، حتم بدانید این نشانه‌ها اثر روانی فوری و خوبی می‌تواند داشته باشد البته این اثر در حد کاهش 5-6 هزار تومانی نرخ ارز خواهد بود و از قیمت طلا خواهد کاست و در مجموع فشار انتظاری تورم را کم خواهد کرد اما برای بهبود کلی وضعیت اقتصادی اگر جریان صادرات و فروش نفت برقرار شود و تحریم‌ها برداشته شود، باز هم انتظار بهبود وسیع شرایط را ندارم و معتقدم وضعیت تنها بدتر نخواهد شد. 

این اقتصاددان تاکید کرد: فقط می‌توان گفت؛ ممکن است وضع بدتر نشود یعنی اگر تحریم‌ها برطرف شود و جریان فروش نفت کامل برقرار و نقل و انتقالات پول نیز آزاد شود، وضعیت بدتر از اکنون نخواهد شد اما نمی‌توان به بهبود کامل شرایط امید داشت زیرا شاهد ناکارآمدی‌های فراوانی در اداره اقتصادی کشور هستیم. 

وی خطاب به دولت سیزدهم گفت: دولت می‌داند که اکنون همه چیز بر خلاف تبلیغات انتخاباتی آقای رییسی است، به طوری که وی بارها اعلام کرد که معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم، می‌دانست که سال‌هاست اقتصاد کشور به تحریم‌ها و فروش نفت گره خورده است بنابراین توصیه مهم بنده به دولت این است که هرگونه که می‌شود مساله روابط خارجی و تحریم‌ها را حل کنند در غیر این‌صورت اقتصاد کشور به سراشیب سقوط خواهد افتاد.
مرجع : قرن نو
برچسب ها: مرتضی افقه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها