به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۴۱۶۱۵

آیا برای‌پیشگیری از آبله‌میمونی بایدماسک بزنیم؟

آیا برای‌پیشگیری از آبله‌میمونی بایدماسک بزنیم؟
گروه علمی:تقریبا برای همه این سوال پیش آمده که آیا برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی دوباره باید از ماسک استفاده کنیم. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در دستورالعملی که روز پنجشنبه منتشر کرده، اعلام کرد که شیوع آبله میمون از طریق ذرات کوچک ویروسی که در هوا باقی مانده اند «گزارش نشده است».

در این گزارش آمده است که انتقال این بیماری از طریق «بزاق یا ترشحات تنفسی» در طول تماس نزدیک چهره به چهره ممکن است، اما از انجایی که این ترشحات به سرعت از هوا خارج می شوند، مطالعات انجام شده نشان داده اند که این روش انتقال غیر معمول به نظر می رسد.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا خاطرنشان می کند که برخلاف سایر بیماری های ویروسی مانند کووید-19 و سرخک، ویروس آبله میمون در معرض «انتقال از طریق هوا» نیست، که این شیوه انتقال شامل ذرات کوچکی است که در هوا باقی می مانند یا در جریان هوا پخش می شوند. در این گزارش آمده :«در مواردی که افراد مبتلا به آبله میمون با هواپیما سفر کرده اند، هیچ مورد شناخته شده ای از آبله میمون در افرادی که در اطراف آنها نشسته اند، حتی در پروازهای طولانی بین المللی رخ نداده است.»اما به دلیل پتانسیل انتشار آبله میمون از طریق ترشحات تنفسی، این آژانس توصیه می کند که افراد مبتلا به آبله میمون ، اگر باید در خانه خود در دوران قرنطینه در تماس با دیگران باشند، در صورت احتمال تماس نزدیک و رو در رو حتما از ماسک استفاده کنند.
ماسک زدن همچنین برای کارکنان مراکز درمانی و تشخیصی و سایر افرادی که ممکن است در تماس نزدیک با یک فرد مبتلا به بیماری باشند، توصیه می شود.
 
دستورالعمل قبلی CDC گفته بود که زدن ماسک می تواند به محافظت مسافران در برابر ابتلا به بیماری آبله میمون کمک کند، اما این توصیه اواخر روز دوشنبه حذف شد زیرا این امر باعث سردرگمی و بروز ابهامات زیادی شده بود.این راهنما اشاره می‌کند که ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با مایعات یا زخم‌های بدن فرد آلوده یا تماس با برخی مواد آلوده فرد بیمار مانند لباس‌های او که در تماس با زخم‌ها و بثورات مانده‌اند، منتقل می‌شود.

در واقع تصور این است که جلوگیری از ابتلا به این بیماری نسبتاً آسان است. این ویروس عموماً از طریق تماس با زخم ها و بثوراپوستی پخش می‌شود، بنابراین دست نزدن به پوست فرد مبتلا و بخصوص بثورات یک استراتژی پیشگیری است. پژوهشگران هنوز در مورد سایر روش های انتقال احتمالی این بیماری مانند تماس با مایع منی فرد آلوده یا تماس نزدیک با فرد مبتلا که علائم پوستی ندارد، در حال بررسی هستند.از بعدازظهر پنجشنبه، این مرکز چهل و پنج مورد احتمالی یا تایید شده جدید از ابتلا به بیماری آبله میمون را در 15 ایالت و ناحیه کلمبیا گزارش کرده است.براساس گزارش های ارسالی از سرتاسر جهان تاکنون 1356 مورد تایید شده این بیماری در 31 کشور جهان که این ویروس در آن‌ها بومی نیست، ثبت شده است.
برچسب ها: آبله میمون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها