به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۴۱۶۱۸

حصارمرزی ۵/۵ متری لهستان و بلاروس

حصارمرزی  ۵/۵ متری لهستان و بلاروس
گروه بین الملل: لهستان بخش بزرگی از مرزهای زمینی ۱۸۶ کیلومتری خود با بلاروس را با یک سازه فلزی بند و مستحکم مسدود کرد. بلاروس سال پیش به تلافی تحریم‌های غرب هزاران پناهجو را ترغیب کرد از این مرز وارد اتحادیه اروپا شوند.مرز مشترک لهستان و بلاروس، از مهم‌ترین مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و سال گذشته شاهد تلاش هزاران پناهجو برای رسیدن به یکی از کشورهای عضو اتحادیه بود.لهستان برای مقابله با این وضعیت مرزبانان و نیروهای نظامی خود در مناطق مرزی را تقویت و گذرگاه‌های مهم را به طور موقت با سیم خاردار مسدود کرد.مرزبانی لهستان  اعلام کرد کار حصار کشی در ۱۴۰ کیلومتر از مرز مشترک با بلاروس انجام شده و به زودی احداث موانع الکترونیکی در این مسیر آغاز می‌شود.
در ویدئویی که در حساب رسمی مرزبانی لهستان در شبکه توئیتر منتشر شد سازه‌های فلزی بلند و به ظاهر مستحکمی به چشم می‌خورند که ماموران با خودرو در یک جاده شنی به موازات آن در حال گشت‌رنی هستند.اواخر تابستان و پائیز سال گذشته اوضاع در این منطقه مرزی بسیار بحرانی شد. کشورهای غربی الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس را مسئول این بحران می‌دانند.
لوکاشنکو از ماه‌ها پیش و در واکنش به تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده بود دیگر جلوی عبور پناهجویان از این کشور برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه را نمی‌گیرد.
در پی این اقدام هزاران نفر که به طور عمده شهروندان کشورهای خاورمیانه نظیر عراق، سوریه، افغانستان و ایران بودند تلاش کردند با گذشتن از مرزهای بلاروس به طور غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا شوند.کشورهای غربی دیکتاتور بلاروس را به "قاچاق دولتی انسان" متهم کرده و می‌گویند او به شکل سازماندهی شده پناهجویان را از کشورهای مختلف به مینسک منتقل کرده تا بتوانند از طریق مرزهای لیتوانی، لتونی و لهستان وارد اتحادیه اروپا شوند.
در واکنش به این وضعیت سه کشور یاد شده، به خصوص لهستان با کشیدن سیم خاردار و حصار و تشدید نیروهای مرزبانی اقدام‌های خود برای مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران و پناهجویان را تشدید کرده‌اند و تجمع هزاران نفر در مناطق مرزی با فرارسیدن سرمای سخت به یک بحران انسانی تمام عیار تبدیل شده است.
ورود غیرقانونی پناهجویان تا حدود زیادی کنترل شد، گرچه که بسیاری از آنها مدت‌ها در وضعیت بسیار نامناسبی در جنگل‌های مناطق مرزی به سر بردند و شماری از آنها جان خود را از دست دادند.با وجود کنترل شدید مرزها با گرم شدن نسبی دمای هوا تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز دوباره افزایش یافته، هر چند که تعداد این تلاش‌ها قابل قیاس با سال پیش نیست.
ماموران مرزبانی لهستان می‌گویند در روز شنبه ۱۴ نفر سعی کردند از بلاروس به طور غیرقانونی وارد این کشور شوند که جلوی آنها گرفته شد.
ماموران لهستانی اوت سال پیش یک حصار موقت با سیم خاردار در مرز بلاروس نصب کردند که از اواخر ژانویه امسال جایگزینی آن با یک حصار فلزی به ارتفاع پنج و نیم متر، مجهز به دوربین و تجهیزات الکترونیکی آغاز شد.بلاروس و لهستان ۴۱۸ کیلومتر مرز مشترک دارند که ۱۸۶ کیلومتر آن مرز زمینی و بقیه مرز دریایی و رودخانه‌ای است.
دولت لهستان برای این پروژه یک بودجه ۳۶۶ میلیون یورویی در نظر گرفته و پیش‌بینی می‌کند تکمیل حصار مرزی با بلاروس تا پایان ماه جاری میلادی، کمتر از سه هفته دیگر، خاتمه یابد.

 
برچسب ها: لهستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها