به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۴۱۶۳۹

کودکان چگونه از دیابت در امان بمانند؟

کودکان چگونه از دیابت در امان بمانند؟
گروه جامعه: دکترای حرفه‌ای تغذیه گفت: اولین قدم برای جلوگیری از ابتلاء کودکان به دیابت نوع ۲، سبک صحیح تغذیه است.اضافه وزن و چاقی از دلایل اصلی گرفتاری کودکان به دیابت نوع ۲ است. لادن گیاهی دکترای حرفه‌ای تغذیه درباره دیابت در کودکان و راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: برای پیشگیری از دیابت باید تغذیه صحیح را از دوره جنینی آغاز کرد. تغذیه مادر از نظر ترکیب، زمان و مقدار مواد غذایی که دریافت می‌کند اثر مستقیم بر روی جنین  و زندگی او در آینده دارد.وی با اشاره به اینکه خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند بسیار کمتر از دیگر کودکان است اظهار داشت: بیماری دیابت نوع ۲ یک بیماری بسیار همه گیر و پرهزینه و از طرفی قابل پیشگیری با اصلاح سبک زندگی است.

دکترای حرفه‌ای تغذیه کشورمان تصریح کرد:  آنچه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم افزایش وزن بسیار شدید در کودکان کم سن است. به طوریکه کودک 4 ساله وزن 50 کیلویی و کودک 10 ساله وزن 100 کیلویی دارد که پیش از این در بزرگسالان می‌دیدیم و تعجب می‌کردیم.

وی تاکید کرد: چاقی و اضافه وزن، مهمترین عامل حرکت به سوی دیابت است. همه والدین می‌دانند قند و شکر به ویژه قند و شکرهای مخفی که در کیک ، سس، نوشابه و... وجود دارد فرزندان ما را چاق می‌کند. اگرچه شاید برخی مواقع حس نکنیم شکر زیادی دریافت می‌کنیم.دکتر گیاهی مهمترین نکته برای جلوگیری از دیابت نوع 2 را محدودکردن قندهای ساده، استفاده از سبزیجات و میوه جات و روش درست استفاده از چربی عنوان کرد و اظهار داشت: بی نظمی در غذا خوردن و بی‌نظمی در خواب می‌تواند در ترشح هورمون‌ها اختلال ایجاد کند. همچنین خوردن مواد غذایی در دفعات زیاد و بی‌تحرکی کودکان هم می تواند  احتمال شیوع دیابت را در بچه‌ها افزایش دهد. در حال حاضر سن شیوع دیابت در دنیا بسیار پایین آمده است.

وی با تایید این جمله که«لاغر شوید و فعال بمانید» تا به دیابت نوع 2 مبتلا نشوید گفت: وقتی وزن بالا می‌رود با افزایش سلول‌های چربی، ترشح انسولین هم افزایش می یابد تا سطح قند در خون ثابت بماند.گیاهی درباره عوارض دیابت نوع 2 در کودکان گفت: ممکن است دیابت نوع 2  بر خلاف دیابت نوع 1 در کودکان که با علائم جدی همراه است، برای ماه‌ها بدون علامت باشد و والدین متوجه بیماری فرزند خود نشوند به همین دلیل توصیه می‌شود والدین نسبت به آزمایش قند فرزندانی که اضافه وزن دارند و ژن دیابت در خانواده هایشان وجود دارد حتی از 5 سالگی اقدام نمایند.

وی در پایان این گفت و گو تاکید کرد: منحنی‌های رشد به ما می گوید آیا وزن و قد کودکان با سن آنها تناسب دارد یا خیر؟. اگر صدک این منحنی بیش از 75 باشد کودک به سمت اضافه وزن حرکت کرده و باید برای کاهش وزن او اقدام شود.
برچسب ها: دیابت کودکان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها