به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۴۱۶۴۴

جناح مکرون به اکثریتی شکننده دست یافت

جناح مکرون به اکثریتی شکننده دست یافت
گروه بین الملل: در نخستین مرحله انتخابات پارلمان فرانسه ائتلاف حول حزب مکرون با اندک فاصله از اتحاد چپ‌ها به رهبری ملانشون اکثریت را به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم انتخابات در ۱۹ ژوئن پیروزی حزب مکرون قطعی خواهد بود.
در اولین مرحله انتخابات پارلمانی فرانسه کاندیداهای اردوگاه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با اندک فاصله آرای بیشتری نسبت به اتحاد جدید چپ‌ها به دست آوردند.
وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، بر اساس نتایج اولیه رسمی، ائتلاف حول مکرون در سطح کشور ۲۵/۸ درصد آرا را کسب کرده است. اتحاد چپ‌ها، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و سبزها به رهبری ژان-لوک ملانشون به ۲۵/۷ درصد آرا دست یافته است.تفاوت آرا میان این دو جناح قدرتمند تنها ۲۱هزار و ۴۴۲ رأی بوده است. حدود ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند فرانسوی واجد شرایط حق رأی بوده‌اند.بر اساس پیش‌بینی‌ها، اردوگاه حول رئیس‌جمهوری فرانسه در مرحله دوم انتخابات در روز یکشنبه آینده ۱۹ ژوئن به پیروزی خواهد رسید و اکثریت را در مجلس ملی فرانسه به دست خواهد آورد.با این حال مشخص نیست که نیروهای میانه‌رو حول مکرون بتوانند اکثریت مطلق خود را در پارلمان برای اجرایی کردن طرح‌های رئیس‌جمهوری حفظ کنند.
الیزابت بورن، نخست‌وزیر منتخب مکرون، در اولین موضع‌گیری پس از برگزاری نخستین مرحله انتخابات پارلمانی گفته است که او شانسی برای پیروزی اردوگاه چپ نمی‌بیند: «ما تنها نیروی سیاسی هستیم که قادر است در مجلس ملی اکثریت را به دست آورد.»نخست‌وزیر فرانسه هم‌زمان غیرمستقیم نسبت به قدرت‌گیری چپ‌ها هشدار داد و گفت: «ما نمی‌توانیم وارد یک ریسک بی‌ثباتی شویم.» او افزود که اردوگاه میانه‌روها حول مکرون سیاست ثبات را دنبال می‌کنند.هبر اتحاد چپ‌ها، ژان-لوک ملانشون اما صحنه سیاسی را به گونه‌ای دیگر می‌بیند. او در نخستین واکنش خود به نتایج اولین دور انتخابات، از شکست مکرون در دور اول انتخابات سخن گفت: «واقعیت این است که حزب رئیس‌جمهوری در دور اول شکست خورده و مغلوب شده است.»
ملانشون ابراز امیدواری کرد که شهروندان فرانسه در روز یکشنبه آینده نیز به جناح مکرون نه بگویند.انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است. در این دو دور رأی‌گیری ۵۷۷ نماینده شانزدهمین مجلس ملی جمهوری پنجم فرانسه انتخاب خواهند شد. در کنار ۵۶۶ حوزه انتخاباتی داخل کشور، ۱۱ حوزه انتخابیه خارج از کشور نیز وجود دارد.
در دور اول رأی‌گیری، از یک حوزه انتخابیه نماینده‌ای انتخاب می‌شود که موفق به کسب بیش از نیمی از آرای معتبر شده باشد، آن هم در صورتی که دست‌کم ۲۵درصد افراد واجد شرایط رأی خود را به صندوق‌ها ریخته باشند.
در دور دوم رأی‌گیری، کسب اکثریت نسبی در حوزه‌های انتخابیه کافی است. کاندیدایی اجازه ورود به دور دوم انتخابات را خواهد داشت که در دور اول دست‌کم ۱۲/۵درصد آرای افراد واجد شرایط رأی دادن را کسب کرده باشد.



 
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها