به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۳۴۱۶۶

واگذاری کودکان بدسرپرست به بهزیستی

گروه جامعه: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت، کودکان بدسرپرست از خانواده جدا شده و سرپرستی آنها به بهزیستی واگذار می شود.
واگذاری کودکان بدسرپرست به بهزیستی
«محمد نفریه» افزود: با تصویب قانون کودکان بزه دیده در مجلس شورای اسلامی، قضات می توانند والدین ناشایست را خلع ید کرده و سرپرستی کودکان آنها را به بهزیستی واگذار کنند.وی ادامه داد: لایحه حمایت از کودکان بزه دیده توسط قوه قضائیه و با همکاری سازمان بهزیستی تدوین شده و اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته که پس از اجرا، خانواده قادر به بازپس گیری کودکان خود نخواهند بود.

نفریه افزود: سازمان بهزیستی در صورت صلاح دید و با رعایت قوانین، این کودکان را می تواند به خانواده های جایگزین واگذار کند.رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر پدر و مادری اعتیاد سنگین داشته اند و فرزندان آنها در شرایط سخت زندگی می کرده، بهزیستی این کودکان را از خانواده جدا ساخته و برای آنکه بطور شایسته ای بزرگ شوند، تحت سرپرستی قرار می داد که البته این نوع قوانین، قوانین جدیدی نیست.

«عبدالرضا عزیزی» ادامه داد: در گذشته نیز اگر کودکی با اورژانس اجتماعی تماس برقرار و تقاضای کمک می کرد، به این نتیجه می رسیدیم که او در خطر است، به همین دلیل از خانواده جدا و تحت سرپرستی بهزیستی درمی آمد.وی دو عامل محیط و وراثت را بر رفتار کودکان تاثیرگذار دانست و گفت: این کودکان که از پدر و مادری ناسالم متولد شده اند، اکنون در محیطی ناسالم بزرگ می شوند و مشخص است که آینده این کودکان چه خواهد شد.

عزیزی گفت: قانون پشتیبان این کودکان است و برای نجات از دست پدر و مادر بدسرپرست، آنها را به بهزیستی منتقل می کند.عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قانون واگذاری سرپرستی کودکان بد سرپرست ماه گذشته در مجلس اصلاح شده، تصریح کرد، اگر کودکی در معرض مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی باشد و یا هر دو سرپرست این کودک معتاد باشند و یا موارد دیگر، دادستان می تواند درخواست سلب صلاحیت والدین را بدهد و کودک را به بهزیستی و یا شخص ثالث بسپارد.

«ابوالفضل ابوترابی» به روش های شناسایی کودکان بدسرپرست توسط دادستان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از منابع خبری می تواند اورژانس اجتماعی باشد و همچنین تعیین مصادیق عدم صلاحیت نیز در حوزه اختیار دادستان است. وی ادامه داد: اگر دادستان تشخیص دهد کودک در معرض خطر جانی است، می تواند حضانت کودک را به بهزیستی واگذار کند.
مرجع : ایرنا