به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۳۴۱۷۱۵

استفاده روسیه از تسلیحات خوشه‌ای

استفاده روسیه از تسلیحات خوشه‌ای
گروه بین الملل: سازمان عفو بین‌الملل نیروهای روسیه را متهم کرده که در خارکیف در شرق اوکراین جنایت جنگی مرتکب شده‌اند.
بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، نیروهای روسیه در این منطقه، صدها غیر نظامی را با استفاده از تسلیحات خوشه‌ای کشته‌اند. استفاده از مهمات خوشه‌ای طبق معاهدات بین‌المللی ممنوع است. در حال حاضر بیش از صد کشور پیمان منع استفاده از تسلیحات خوشه‌ای را امضا کرده‌اند. پیمان ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای، در سال ۲۰۱۰ به قانونی بین‌المللی تبدیل شد. روسیه و اوکراین در میان کشورهای امضاکننده این پیمان نیستند.سازمان عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود روسیه را به استفاده مکرر از بمب‌های خوشه‌ای و موشک‌های هدایت نشده در مناطق مسکونی و زمین‌های بازی کودکان از آغاز جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین، متهم کرده است.
 یانینه اولمانسیک از شعبه آلمان سازمان عفو بین‌الملل با استناد به گزارش جدید این سازمان، خواستار رسیدگی به اتهامات مسؤلین این حملات در برابر دادگاه و پرداخت غرامت به مجروحان و خانواده‌های قربانیان شده است. عفو بین‌الملل در مجموع ۴۱ حمله را بررسی کرده است. در این حملات دست کم ۶۲ تن کشته و ۱۹۶ تن زخمی شده‌اند. اعضای این سازمان در تحقیقات خود در ماه آوریل و مه، با ۱۶۰ تن از شهروندان خارکیف از جمله بازماندگان حملات، خانواده‌های قربانیان و شاهدان گفت‌وگو کردند.
عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین آورده است که نیروهای اوکراینی اغلب از مناطق مسکونی حملاتی را علیه نیروهای روسیه انجام می‌دهند که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند. عفو بین الملل این مسئله را "نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی" می‌داند اما تأکید می‌کند: «این مورد به هیچ وجه حملات مکرر نیروهای روسیه بر ضد اوکراین، بدون فرق گذاشتن میان اهداف نظامی و غیرنظامی را توجیه نمی‌کند.»بر پایه تازه‌ترین خبرهای منتشر شده درباره آخرین وضعیت جنگ در اوکراین، ارتش اوکراین ظاهرا پس از هفته‌ها جنگ بر سر شهر سیورودونتسک در منطقه دونباس در حال عقب نشینی است.ستاد فرماندهی اوکراین در فیس بوک اعلام کرده است که نیروهای این کشور از سوی نیروهای روسیه از مرکز شهر به عقب رانده شده‌اند.
جنگ اوکراین و روسیه در عرصه دیجیتال هم دنبال می‌شود.  هکرهای ناشناس با نفوذ به وب سایت‌های تلویزیون دولتی روسیه، پیامی علیه جنگ روسیه با اوکراین در این وب‌سایت‌ها منتشر کردند. بسیاری از کاربران اینترنت از پیامی نوشته‌اند که برای مثال در یکی از این پرتال‌ها به نام Smotrim.ru در کنار تصاویری از ویرانه‌های باقیمانده از جنگ در اوکراین نقش بسته بود: «جنگ را متوقف کنید! پوتین روس‌ها و اوکراینی‌ها را نابود می‌کند!»
تلویزیون دولتی روسیه هم کمی بعد، با تأیید حمله هکری به وب‌سایت شبکه از "نمایش محتوای ممنوعه با فراخوان‌هایی افراطی" خبر داد که "حدودا یک ساعت" بر پایگاه اینترنتی این شبکه نقش بسته بوده است.در روسیه از حمله تجاوزکارانه به اوکراین به طور رسمی به عنوان "عملیات ویژه نظامی" نام برده می‌شود. هرگونه تضاد و انحراف از این قرائت رسمی از جنگ علیه اوکراین، انتشار "اخبار جعلی" درباره نیروهای نظامی روسیه تلقی و مشمول مجازات می‌شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها