به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۳۴۱۷۲۵

ترمز قیمت نفت در برابر هشدار کرونا

ترمز قیمت نفت در برابر هشدار کرونا
گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در پکن و نقش بر آب شدن امیدها به بهبود تقاضا برای سوخت در این کشور، بیش از دو دلار سقوط کرد.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و شش سنت معادل ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۱۹ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش، به ۱۱۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.
 
قیمت‌ها پس از این که مقامات چینی روز یکشنبه نسبت به شیوع خطرناک کووید در پکن هشدار دادند و برنامه‌هایی را برای انجام تست گروهی تا روز چهارشنبه اعلام کردند، ریزش کردند.نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیشتر نرخهای بهره آمریکا به دنبال رشد چشمگیر تورم در این کشور، عامل دیگری بود که روی بازارهای مالی تاثیر منفی گذاشت.

استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI در یادداشتی نوشت: دلار قوی‌تر و ترس از رکود تورمی، بازار صعودی را معکوس کرده است. چین همچنان یک ریسک نزولی جدی در کوتاه مدت مانده اما اکثرا، عادی شدن تدریجی تقاضای چین را عامل مثبت قدرتمندی برای نفت با وجود احتمال بازگشت قرنطینه در هفته های آینده می‌دانند.
هر دو شاخص بازار جهانی نفت هفته گذشته پس از آماری که نشان داد تقاضای برای نفت در آمریکا با وجود نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تورم، قوی مانده است و مصرف در چین پس از رفع محدودیت‌های قرنطینه از ابتدای ژوئن، بهبود پیدا خواهد کرد، بیش از یک درصد رشد کردند.

بر اساس گزارش رویترز، تولیدکنندگان نفت و پالایشگاه‌ها با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند تا پاسخگوی تقاضای تابستانی باشند. همزمان معامله‌گران به دقت به نظاره تاثیر اعتصابات کارگری در لیبی، نروژ و کره جنوبی روی صادرات و مصرف نفت نشسته‌اند.به گفته معامله‌گران، برای افزایش عرضه به غرب، عربستان سعودی قصد دارد بخشی از صادرات نفت خود را در ژوئیه از چین به اروپا تغییر دهد.

نفت همچنان از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است زیرا بهبود تقاضای اقتصادی با کمبود عرضه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، مصادف شد. این جنگ به تورم دامن زد و هزینه همه کالاها از مواد غذایی گرفته تا سوختها را افزایش داد. قیمت خرده فروشی بنزین در آمریکا، مکررا رکوردشکنی کرده و از مرز پنج دلار در هر گالن عبور کرده است.

گلدمن ساکس روز جمعه بار دیگر تاکید کرد قیمت‌های انرژی باید افزایش بیشتری پیدا کند تا مصرف آمریکایی‌ها کاهش پیدا کند. دامین کوروالین، استراتژیست ارشد کالا در این بانک به تلویزیون بلومبرگ گفته بود مصرف کننده همچنان قیمت‌های بالاتر در جایگاه‌های سوخت را تاب می‌آورد.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها