به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۳۴۱۷۳۷

با کارت به کارت از مالیات معاف می‌شوید؟

با کارت به کارت از مالیات معاف می‌شوید؟
گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد شفافیت مالی محدود به کارتخوان‌ها نمی‌شود و برای محاسبه مالیات، تمامی تراکنش‌های حساب افراد  بررسی می‌شود. پس از اینکه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که فرایند اخذ مالیات از پوزها و درگاه‌های پرداخت شفاف‌تر خواهد شد؛ موجی از نگرانی به دلیل ترس از پرداخت مالیات بیشتر در میان صاحبان کسب‌وکار شکل گرفت.

به دنبال همین موضوع، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد روشی که تا پیش از این توسط برخی اصناف همچون پزشکان برای فرار از مالیات انجام می‌شد، حال به سایر کسب‌وکارها، همچون رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها هم کشیده شد.یعنی خودداری از استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت به کارت کردن مبلغ مورد نظر! اتفاقی که موجب نارضایتی گسترده عموم مردم شده و شرایط را برای آن‌ها دشوار کرده است.

دلیل این موضوع، این تصور است که پس از این دستگاه‌های پوز مبنای اخذ مالیات است و اگر مبلغی از این محل به حساب افراد واریز نشود، مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد.نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که دستگاه‌های پوز به هیچ عنوان مبنای محاسبه و اخذ مالیات نیستند بلکه تنها یکی از ابزارهای رصد و بررسی تراکنش‌های حساب افراد است.سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات، تمامی تراکنش‌های حساب افراد را بررسی می‌کند و در ادامه حساب‌های تجاری و شخصی را جدا می‌کند.

به این صورت که مطابق معیارهای بانک‌مرکزی، اگر میزان تراکنش‌های یک حساب سقف مصوب و مورد نظر را رد کند، آن حساب تجاری محسوب شده و به آن مالیات تعلق می‌گیرد.بنابراین اینکه وجوه به جای استفاده از درگاه کارتخوان، از سایر درگاه‌ها به حساب افراد واریز شود، نمی‌تواند سازمان امور مالیاتی را دور زده و افراد را از پرداخت مالیات مستثنی کند.رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در همین رابطه تاکید کرده است که فعالان اقتصادی و پزشکان خود و مردم را به زحمت نیندازند، زیرا این سازمان در پایان سال هم حساب‌های تجاری آن‌ها را بررسی می‌کند و هم پوزها را و راهی برای فرار از پرداخت مالیات وجود ندارد.
مرجع : اقتصاد آنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها