به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۴۱۷۴۴

شیوه درمانی جدید برای سرطان روده بزرگ

شیوه درمانی جدید برای سرطان روده بزرگ
گروه علمی:محققان دریافته اند یک نوع دارو که برای درمان سرطان دهانه رحم در زنان استفاده می شود، برای درمان سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.یک مطالعه یک ساله به این نتیجه رسیده است که داروی "dostarlimab" که برای درمان سرطان آندومتر در زنان استفاده می شود، به درمان 18 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ که در این کارآزمایی بالینی شرکت کردند، کمک کرده است.

دکتر لوئیس دیاز یکی از اعضای شورای ملی مشاوره سرطان ایالات متحده و نویسنده اصلی این مطالعه، در مورد این کشف پزشکی گفته است که این آزمایش "گام مهمی در نبرد با سرطان" است.وی گفت: ما تحقیقات بیشتری را برای یافتن تأثیر دارو بر سایر انواع سرطان مانند معده، پروستات و پانکراس انجام خواهیم داد.به گفته محققان، دوستارلیماب را می توان در بیماران مبتلا به تومور با ساختار ژنتیکی خاص به نام ناپایداری ریزماهواره یا MSI استفاده کرد.

آنتی بادی مونوکلونال این دارو با اتصال به پروتئینی به نام PD-1 در سطح سلول های سرطانی عمل می کند و به سیستم ایمنی کمک می کند تا به طور موثر سلول های سرطانی را از بین ببرد.محققان در مطالعه منتشر شده در "ژورنال پزشکی نیوانگلند" تاکید کردند: "در زمان تهیه این گزارش، هیچ بیماری شیمی درمانی یا پرتودرمانی دریافت نکرده بود و یا تحت عمل جراحی قرار نگرفته بود و هیچ موردی از توسعه یا عود سرطان در طی پیگیری وجود نداشت.

دکتر آندریا کرچیچ، انکولوژیست بالینی در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ و یکی از نویسندگان این مطالعه، با ارائه این یافته ها در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، گفت: «این درمان بیماران را از اشکال خشن درمان مانند جراحی و شیمی درمانی که می تواند بر باروری، عملکرد اندام ها و سلامت جنسی و همچنین عوارض جانبی مانند بثورات پوستی، خستگی و حالت تهوع تأثیر بگذارد، رهایی می بخشد.

علیرغم نتایج امیدوارکننده این داروی «معجزه‌آسا»، محققان بر نیاز به انجام تحقیقات بیشتر بر روی تعداد بیشتری از افراد، نظارت بر مدت زمانی که باید در طی آن دارو مصرف شود و بررسی عوارض جانبی اندک آزمایش تاکید کرده اند.
شایان ذکر است که حدود 43000 انگلیسی و 150000 آمریکایی هر ساله به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند و سالانه 17053 نفر در انگلیس و آمریکا جان خود را از دست می دهند.
برچسب ها: سرطان روده بزرگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها