به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : ۳۴۱۹۴۹

چگونه با تنش‌ها درست برخورد کنیم؟

چگونه با تنش‌ها درست برخورد کنیم؟
گروه جامعه: دنیای امروز دنیای پرتنشی‌ست که هر اندازه هم که بخواهیم خود را از تنش و استرس بیرونی دور نگه داریم باز هم امکان آن وجود نخواهد داشت و گویی تنش همواره به ما تحمیل می‌شود و خود را به ما نشان می‌دهد، اما برای مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟

سهم خود را بردارید
در هر تنش و رخداد بیرونی که از خارج به شما تحمیل می‌شود سهم خود را مشخص کنید و بردارید. در واقع در این راه باید با خود روراست و صادق باشید و با خود واقعی خود روبه‌رو شوید.اما این سهم خود به چه معنیست؟ فرض کنید بار‌ها در زندگی دیگران دخالت کرده‌اید که می‌تواند عمدی یا غیرعمدی بوده باشد و امروز اثر متقابل آن به زندگی شما برمی‌گردد.سهم شما برمی‌گردد به زمانی که باید حرف می‌زدید و یا از خود و حقوقتان دفاع می‌کردید، اما این کار را انجام ندادید و سال‌ها به دلایلی مانند بچه و نگه‌داشتن زندگی با این سکوت ادامه دادید و درواقع این ناراحتی و اندوه را با خود به دوش کشیدید و با خود فکر کردید که روزی همه چیز درست می‌شود. این‌جا سهم شما بوده است که سکوت کرده‌اید و به آن دقت نکردید.

عوامل بیرونی تنش را دریابید
اما چه چیزی سبب می‌شود که این اثرات بیرونی زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟
۱-وابستگی‌های مالی و عاطفی
۲-رازدار نبودن و مرز‌های باز
۳-نبود جایگاه امن در خانواده
۴-اختلال روانی
نکته‌ بسیار مهم این است که شما در هر چالش و تنشی که برایتان به‌وجود می‌آید تمام تمرکزتان را روی خود بگذارید و بدانید هرگز نمی‌توانید تمام عوامل بیرونی را تغییر دهید. بدانید که آن‌چه برای شما کنترل‌شدنیست تنها خودتان هستید.فرض کنید در خانه‌ای هستید که پنجره‌های دوجداره دارد بنابراین هر تنش و صدایی که بیرون از خانه وجود داشته باشد به داخل راهی باز نمی‌کنند دلیل آن هم همان مرز‌های بسته و پنجره‌های دوجداره است.

از دیگران درس بگیرید
شاید در اطراف خود و در میان دوستان افرادی را دیده باشید که مرزبندی‌های مشخص دارند و روی آن‌ها پافشاری و با نیرو و توان زیاد از آن‌ها دفاع و مراقبت می‌کنند. این افراد به‌هیچ‌روی تحت‌تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرند درصورتی‌که روی دیگران تاثیر می‌گذارند چراکه همیشه روی مرزبندی‌های خود محکم و باتوان ایستاده‌اند و گویی هیچ‌کس اجازه ندارد به حریم آن‌ها وارد شود.

برای رفع تنش چه باید کرد؟
شما هم می‌توانید در خانواده و روابط خود پایگاه امنی به‌وجود آورید که تا جای ممکن از هرگونه تنش به دور باشد. سپس تلاش کنید برای خانواده و خود مرز‌های مشخصی طراحی کنید و به‌وجود آورید. این‌گونه خود را هر تنش‌ها و عوامل بیرونی که ورودشان به زندگی شما تنش و خدشه وارد می‌کنند تا جای ممکن دور خواهید ماند. بهتر است به روابط با نگاهی ژرف‌تر و البته صادقانه بنگرید تا بتوانید حریم درستی برای خود ایجاد کنید حریمی که به‌آسانی نتوان به آن وارد شد.
برچسب ها: استرس سبک زندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها