کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

میوه مناسب برای افراد با رژیم غذایی خاص

24 خرداد 1401 ساعت 18:32


گروه علمی:میوه‌ها منبع غنی از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی سالم هستند، اما اگر دارای رژیم غذایی خاصی هستید و یا میزان مصرف کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود کنترل می‌کنید؛ باید در مصرف میوه‌های انتخابی نیز دقت کنید. در صورتی که رژیم کم‌کربوهیدرات دارید و هدفتان این است که کمتر از ۴۵ درصد کالری روزانه شما به کربوهیدرات‌ها اختصاص پیدا کند باید مراقب مصرف برخی از میوه‌ها هم باشید. درست است که میوه‌ها به طور کلی سالم و مقوی هستند، مواد مغذی بسیاری دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند؛ میوه‌ها همچنین از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. مواردی که با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز مرتبط است.
 

در دستورالعمل‌های غذایی آمریکا که برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ منتشر شده است، توصیه شده که بزرگسالان حدود ۲ وعده میوه در روز مصرف کنند.جنیفر بومن، متخصص تغذیه در کلرادو نیز معتقد است: خوردن انواع میوه‌ها ایده خوبی است. گنجاندن میوه‌ها به عنوان بخشی از یک وعده غذایی به پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و ارتقای سلامت مغز کمک می‌کند.با همه این توضیحات، اما اگر شما رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات دارید باید بدانید که مصرف برخی از میوه‌ها را محدود یا حتی حذف کنید. آب‌میوه‌ها و بیشتر میوه‌های خشک شده که مقدار زیادی قند دارند، با رژیم غذایی شما در تضاد هستند. موز و انبه کربوهیدرات بالایی دارند؛ بنابراین باید مراقب مصرف سهم خود از این میوه‌ها باشید.در ادامه این مطلب شما را با میوه‌های که مقدار کربوهیدرات کمتری دارند آشنا می‌کنیم:

سیب
گنجاندن یک عدد سیب در رژیم غذابیی به عنوان میان وعده یا حتی مکمل یک وعده غذایی راه خوبی برای سیر ماندن در مدت طولانی است. اگر رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات دارید، استفاده از سیب را فراموش نکنید. سیب دارای فیبر، مواد مغذی از جمله ویتامین C و پتاسیم است.

زردآلو
یک زردآلو تازه فقط چهار واحد کربوهیدرات دارد و حاوی مقادر زیادی ویتامین A، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است.

آووکادو
آووکادو میوه‌ای با کربوهیدرات کم و چربی بالا. آووکادو سرشار از چربی‌های اشباع مفید برای سلامت قلب و عروق است. این میوه فاقد کلسترول بوده و یک فنجان از آن حدودا ۱۲ گرم کربوهیدرات و ۹ گرم فیبر دارد.

توت‌ها
انواع توت‌ها در انتخاب مناسبی برای شما که کم کربوهیدرات مصرف می‌کنید هستند. توت‌ها مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم و ویتامین C دارند.

طالبی
این میوه تابستانی خوش طعم آب زیادی را در خود جای داده و منبع عالی فیبر است. طالبی حاوی ویتامین‌های ویتامین A و C بوده و منبعی غنی از پتاسیم است.

نارگیل
نارگیل سرشار از چربی اشباع شده است پس دقت کنید که این میوه را به اندازه مصرف کنید. همچنین در مصرف محصولات نارگیل خشک دقت کنید، زیرا حاوی مقدار زیادی شکر است.

انجیر
انجیر میوه‌ای با کربوهیدرات کم؛ یک انجیر ۳.۵ اونسی حدود ۱۵ واحد کربوهیدرات دارد.

انگور
این میوه نه تنها کربوهیدرات اندکی دارد بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات درباره انگور نشان می‌دهد که این میوه با محافظت از سلول‌های سالم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن حفاظت می‌کند. یک پیمانه انگور ۱۶ گرم کربوهیدرات و ۶۲ واحد کالری دارد.

هلو
هلو منبع عالی فیبر محلول و نامحلول است و به همین دلیل به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. هلو حاوی ویتامین‌های A، C و آنتی‌اکسیدان است. با مصرف هلو مدت بیشتری احساس سیری می‌کنید. یک هلوی تازه ۱۴ گرم کربوهیدرات دارد.

آلو
یک آلو متوسط تازه تنها ۷.۵ گرم کربوهیدرات دارد و از طرف دگر منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان به شمار میرود. آلو سرشار از ویتامین‌های A و C است.

هندوانه
هندوانه شیرین و رسیده کربوهیدرات کمی دارد. یک فنجان هندوانه حدود ۱۱ گرم کربوهیدرات دارد. هندوانه سرشار از آب و کم‌کالری است. این میوه آنتی‌اکسیدان و پتاسیم زیادی دارد.


کد مطلب: 341951

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/341951/میوه-مناسب-افراد-رژیم-غذایی-خاص

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir