کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جنگ اوکراین در مرحله سرنوشت‌ساز خود

25 خرداد 1401 ساعت 18:02


گروه بین الملل: مقامات غربی می‌گویند، مناقشه اوکراین به نقطه‌ کلیدی و حساسی رسیده که می‌تواند سرنوشت این نبرد را در بلندمدت تعیین کرده و غرب را با یک تصمیم‌گیری دشوار مواجه کند.

 مقامات اطلاعاتی و نظامی غرب باور دارند که جنگ در اوکراین به نقطه‌ای کلیدی و مهم رسیده که می‌تواند سرنوشت این مناقشه را در بلندمدت تعیین کند.
این لحظه بسیار مهم همچنین می‌تواند یک تصمیم‌گیری دشوار را به دولت‌های غربی تحمیل کند، دولت‌هایی که هر روز هزینه‌های حمایتشان از اوکراین بر اقتصاد و انبارهای تسلیحاتی آن‌ها افزایش می‌یابد.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا کارگروهی متشکل از ۵۰ کشور را رهبری می‌کند تا به بررسی بحران اوکراین بپردازند. به گفته یک مقام ارشد دفاعی آمریکا، واشنگتن انتظار دارد تا این کشورها برای اعزام تجهیزات و تسلیحات بیشتر به اوکراین اعلام آمادگی کنند.
در مقابل، مقامات اوکراین ابراز ناامیدی کرده و می‌گویند این مهمات حیاتی به صورت ذره ذره و تدریجی به کی‌یف تحویل داده می‌شود. آنها نسبت به سست شدن تعهد غرب در این لحظه حیاتی از جنگ ابراز نگرانی کرده‌اند.
یک مقام ارشد ناتو گفت: فکر می‌کنم به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که یکی از طرفین جنگ پیروز خواهد بود. یا سربازان روس به اسلوویانسک و کراماتورسک می‌رسند و یا اوکراینی‌ها آن‌ها را همین جا متوقف می‌کنند. اگر اوکراین بتواند خط را حفظ کند، آن هم در مواجهه با این تعداد سرباز، این از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
مقامات غربی با دقت سه سناریو را که برای این مناقشه متصور می‌شوند، دنبال می‌کنند؛
ممکن است روسیه به پیشروی‌های فزاینده در دو منطقه شرقی کلیدی ادامه دهد. یا اینکه ممکن است خطوط نبرد به بن‌بستی تبدیل شود که ماه‌ها یا سال‌ها ادامه دارد. بن‌بستی که تلفات بی‌شماری برای دو طرف در پی داشته و همچنان اقتصاد جهانی را از نفس خواهد انداخت.
مقامات یک سناریوی دیگر را هم در نظر می‌گیرند، اما احتمال آن را کم می‌دانند: اینکه روسیه تعریف جدیدی از اهداف جنگی خود ارائه کرده و با اعلام پیروزی، سعی کند تا این نبرد را به پایان برساند. اما به گفته منابع، در حال حاضر این گزینه بیش از حد خوش‌بینانه است.
مقامات غربی نگران هستند که اگر روسیه بتواند سلطه خود بر برخی از مناطقی که تصاحب کرده را محکم کند، ممکن است نهایتاً از آن مناطق برای پیشروی بیشتر به خاک اوکراین استفاده کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت: مطمئن هستم که اگر اوکراین به اندازه کافی قوی نباشد آن‌ها بیشتر پیش‌روی خواهند کرد. ما قدرت خود را به آن‌ها نشان داده‌ایم و این قدرت باید توسط شرکای ما هم در اتحاد با ما نشان داده شود.
او گفت، اگر متحدان می‌خواهند جلوی «جاه‌طلبی‌های ارضی روسیه» را بگیرند، کمک‌های نظامی غرب باید زودتر به کی‌یف برسد.


کد مطلب: 342163

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342163/جنگ-اوکراین-مرحله-سرنوشت-ساز-خود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir