به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۳۴۲۱۸۲

تاثیرات مخرب استرس بر سیستم ایمنی بدن

تاثیرات مخرب استرس بر سیستم ایمنی بدن
گروه علمی:امروزه به دلیل زیاد شدن مشغله های زندگی، استرس نیز در بین افراد بالا رفته است. استرس می تواند بر قسمت های مختلف بدن آثار زیان باری داشته باشد. یکی از این قسمت ها، سیستم ایمنی بدن است. در ادامه قصد داریم به بررسی این اثرات بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن
برخی بر آن هستند که استرس های زندگی تنها آسیب های روانی را به همراه دارد. در حالیکه این باور نادرستی است که منشاء آن عدم شناخت درست استرس است. با ما همراه باشید تا با تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن بیشتر آشنا شوید.بدن انسان دارای بخش های حیاتی است که به شدت در مقابل محیط اطراف تهدید می شوند و به راحتی ممکن است درگیر بیماری هایی شوند که ناشی از اختلالات محیط اطرف است.

اما بدن انسان نیز دارای چند لایه برای محافظت از خود است. پوست به عنوان خارجی ترین محافظ از ورود باکتری ها و میکروب ها پیشگیری می کند که البته از آنجایی که در برخی نقط پوست حفره هایی مثل دهان، بینی و چشم وجود دارد، ویروس ها از این طریق می توانند وارد بدن شوند.در مرحله ی بعدی آنزیم هایی که در این حفره ها هستند تا حدی در مقابل ویروس ها مقاومت می کنند اما قوی ترین سیستم دفاعی بدن در مقابل تمام عوامل خارجی سیستم ایمنی بدن است که از ساخت پیچیده ای تشکیل شده است و در چند مرحله ی مهم با ویروس ها و باکتری هایی که توانسته اند وارد بدن بشوند به مقابله می پردازند.اما خود سیستم ایمنی هم گاهی اوقات انسان را دچار دردسر می شود اگر فرد به مدت طولانی یا به صورت پی در پی به بیماری های مختلف دچار شود علامت این است که سیستم ایمنی او ضعیف شده است گاهی اوقات خود سیستم ایمنی بدن بر علیه انسان اقدام می کند.

بیماری مالتیپل اسکلروز که ما آن را با ام اس می شناسیم بیماری است که گلبول های سفید خون که نقش دفاعی در بدن دارند به اعصاب پیرامونی حمله کرده و باعث از بین رفتن غلاف میلین می شود که باعث دچار شدن به این اختلال است، اگرچه هنوز مشخص نیست که این نابسامانی گلبول های سفید به چه علت است.استرس از گذشته تا به امروز از عوامل اصلی ابتلا به بیماری ها بوده است در واقع استرس به عنوان یک علت غیر مستقیم بدن را مستعد ابتلا به بیماری می کند.

تاثیر استرس در مبتلا شدن به بیماری های ویروسی
استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؛ برای اکثر ما پیش آمده وقتی به مشکلی در زندگی بر می خوریم که باعث سطح بالای از استرس می شود و این عامل استرس زا ادامه پیدا می کند، دچار بیماری های جزئی مثل سرماخوردگی و در شرایط حاد تر دچار بیماری های عفونی می شویم.زمانی که فرد در موقعیت استرس زا قرار می گیرد بدن او برای دفاع و مقابله با این استرس بسیج می شود یکی از اجزا اساسی این بسیج سازی بدن غدد فوق کلیوی و هورمون کورتیزول است. این هورمن که تحت عنوان هورمون استرس نام گذاری شده است باعث آماده شدن بدن برای جنگ و گریز می شود.

حال اگر شرایط استرس زا ادامه یابد و این هورمون به مدت طولانی در بدن فرد ادامه پیدا کند، کرتیزول باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را در مقابل باکتری و ویروس های محیطی ضعیف می کند.
باید دانست که ضعیف شدن سیستم ایمی یکی از مهم ترین مشکلات است در بیماری ایدز ویروس اچ آی وی به طور مستقیم باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و فرد از ابتلا به سایر بیماری ها می میرد و نه خود ویروس اچ آی وی.

تاثیر استرس در مبتلا شدن به بیماری های روان تنی
بیماری های روان تنی که علت اصلی آن ها مسائل روانی می باشد که خود را به صورت بیماری های جسمی نشان می دهد یکی از این بیماری های روان تنی که به شدت رایج است، بیماری زخم معده و زخم اثنا عشر است که یکی از علل پیدایش روان تنی این بیماری در معرض طولانی مدت عوامل استرس زا می باشد.
باید دانست که استرس در طولانی مدت باعث بیماری های روان تنی از قبیل سردرد میگرنی، اختلالات تنفسی، بیماری عصبی نورونی قلب و دچار شدن به دردهای مزمن می شود همچنین نمونه هایی از فلج های جسمانی سازی شده در تاریخ روانشناسی به وفور قابل رویت است، که فرد به خاطر یک حادثه ی استرس زا بخشی از توانایی فیزیکی خود را از دست می دهد که هیچگونه علت زیستی برای آن تبیین نشده است.

فراموشی های گذرا نیز در برخی از موارد معلول یک علت اضطرابی ناگهانی است که به صورت فراموشی حادثه یا به اصطلاح تجزیه ایی خود را نشان می دهد.استرس مزمن تولید کورتیکواستروئیدها توسط بدن را نیز افزایش می دهد، هورمون های استروئیدال که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شوند. به مرور زمان، این هورمون ها عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می دهند.

هنگامی که استروئیدها به صورت متناوب ترشح می شوند تأثیر ناچیزی بر سیستم ایمنی دارند. اما ترشح مستمر این استروئیدها تولید پادتن های بدن را کاهش می دهند. در نتیجه، نسبت به بیماری های مختلف، از جمله سرماخوردگی آسیب پذیرتر می شویم.سیستم ایمنی توسط مصرف منظم استروئیدهای ساختگی نیز ضعیف می شود، که طبقه ای از داروها هستند که مصارف پزشکی موجه دارند اما اغلب توسط برخی ورزشکاران که می خواهند عضله بسازند سوء مصرف می شوند.هورمون های استرس حتی بر روابط ما تأثیر می گذارند. در تحقیق جدیدی، هورمون های استرس را در زوج هایی که تازه ازدواج کرده بودند ارزیابی کردند. زوج هایی که بدنشان در طول سال اول ازدواج مقدار بیشتری از این هورمون ها را تولید کرده بود در مقایسه با آن هایی که پاسخ استرس کمتری داشتند، به احتمال بیشتری ظرف ۱۰ سال زندگی زناشویی طلاق می گرفتند.

تاثیر استرس در مبتلا شدن به التهاب
وظیفه دیگر سیستم ایمنی، التهاب است. هنگامی که جراحتی روی می دهد، رگ های خون در آن ناحیه ابتدا تنگ می شوند (برای قطع کردن خونریزی) و بعد گشاد می شوند. گشاد شدن، جریان خون را به ناحیه صدمه دیده افزایش می دهد و باعث سرخی و گرمی شود که مشخصه التهاب است.افزایش تأمین خون، همچنین این ناحیه را غرق در سلول های سفید خون می کند تا با باکتری های مهاجم مبارزه کنند که در غیر این صورت ممکن است از این ناحیه برای وارد شدن به بدن استفاده کنند. اما استرس موجب بروز مشکل در این جریان می گردد.
برچسب ها: استرس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها