به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۴۲۱۹۸

لاشه کشتی مرموز بیرون کشیده شد

لاشه کشتی مرموز  بیرون کشیده شد
گروه گوناگون: گروهی از باستان‌شناسان در جنوب غربی فرانسه بدنه به جا مانده از یک کشتی را که قدمت آن به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال پیش بر می‌گردد نمایش دادند.
بدنه این کشتی در میان گل و لای در حاشیه رودخانه گارون در نزدیکی شهر بوردو مدفون شده بود. بدنه این کشتی در سال ۲۰۱۵ در جریان یک طرح ساخت و ساز مسکونی بزرگ شناسایی شده بود.
به گفته لوران گریمبر، باستان‌شناس فرانسوی این کشتی «دومین یا سومین» شناوری است که از دوران قرون وسطای آغازین در فرانسه کشف شده است.
باستان‌شناسان بر این باور هستند که از این کشتی چوبی «نادر» برای حمل و نقل محصولات کشاورزی بر روی رودخانه گارون استفاده می‌شده است. کار حفاری برای خارج کردن این کشتی از میان گل و لای در سال ۲۰۱۹ آغاز شد.گروهی ۱۰ نفره از باستان‌شناسان قرار است کل تابستان سال جاری را به بررسی بدنه این کشتی بپردازند تا بتوانند به محل ساخت، نوع طراحی، ارتفاع واقعی و ظریفت آن پی ببرند و به این ترتیب پرده از راز این کشتی کهن بردارند. آنها هنوز دلیل غرق شدن این کشتی یا به گل نشستن آن را کشف نکرده‌اند. باستان‌شناسان بر این باور هستند که از این کشتی که ۱۲ متر طول دارد بین سال‌های ۶۸۰ تا ۷۲۰ میلادی استفاده می‌شد.
مقامات فرانسه قصد دارند در روز ۱۸ ژوئن همزمان با روز باستان‌شناسی در اروپا به عموم مردم اجازه بازدید از محل حفاری برای خارج کردن این کشتی از میان گل و لای را بدهند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها