به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۴۲۲۵۹

افغانستان در سیاه‌ترین دوران خود است

افغانستان در سیاه‌ترین دوران خود است
گروه بین الملل: به گفته کمیسیونر شورای حقوق بشر سازمان ملل، افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان در یک بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، انسانی و حقوق بشری فرو رفته و افغان‌ها یکی از تاریک‌ترین و سیاه‌ترین لحظات یک نسل را تجربه می‌کنند.
«میچل باچله»، به مناسبت پنجاهمین جلسه این شورا در رابطه با افغانستان گفت: مردم افغانستان یکی از تاریک‌ترین و سیاه‌ترین لحظات یک نسل را تجربه می‌کنند. در پی سال‌ها درگیری و از زمان تسلط طالبان در ماه اوت سال گذشته، این کشور در بحران عمیق اقتصادی، اجتماعی، انسانی و حقوق بشری فرو رفته است.
باچله گفت: در ماه مارس سال جاری میلادی از افغانستان دیدن کردم و با نمایندگان مقامات دوفاکتو ملاقات داشتم. من همچنین با برخی از زنان خارق‌العاده، از جمله پزشکان، روزنامه‌نگاران، کارمندان دولت و کارکنان سازمان‌های غیر دولتی ملاقات کردم تا در مورد فاجعه نابرابری جنسیتی در این کشور صحبت کنم. شجاعت این زنان در مطالبه حقوقشان چشمگیر بود؛ مبارزه آنها در میانه چالش‌ها غیرقابل تصور است، با این حال آنها همچنان شجاعانه خواستار شنیده شدن حق خود هستند.
کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل در نشست ژنو افزود: وضعیت آنها بحرانی است. ممنوعیت تحصیل مقطع متوسطه برای دختران که مستقیماً ۱.۱ میلیون دانش‌آموز دختر دبیرستانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه دارد و آنها را از آینده محروم می‌کند. از ماه مارس، چندین فرمان دیگر هم به تصویب رسیده است که بر حقوق زنان و دختران تأثیر گذاشته است. اجرای قانون سخت حجاب ادامه دارد؛ موانعی برای دسترسی زنان به شغل، از جمله برای زنان در نهادهای غیردولتی وجود دارد. هیچ فرصتی برای زنان برای مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی وجود ندارد و آزادی حرکت آنها به شدت محدود شده است.
باچله با اشاره به حذف تدریجی زنان از جامعه افغانستان گفت: اجازه بدهید واضح بگویم؛ آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، ستم روشمند و نهادینه‌ شده بر زنان است.
او گفت، بیشتر از یک میلیون دختر نوجوان تاکنون اجازه حضور در مدارس را نیافته‌اند و زنان افغان به سرعت با بدترین سناریویی روبرو شده‌اند که بسیاری از آن هراس داشتند.
میچل باچله گفت، در حالی که افغانستان امضاکننده شماری از معاهدات بین‌المللی از جمله کنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان است، مقام‌های فعلی از پایبندی به تعهدات بین‌المللی، چه در سیاست و چه در عمل، برای احترام و حمایت از حقوق زنان و دختران، فاصله زیادی دارند. به گفته او، وضع محدودیت‌های شدید پوشش و تردد به زنان دسترسی آنها را به بخش‌های مختلف از جمله اشتغال و خدمات بهداشتی کاهش داده است.
خانم باچله، با اشاره به ادامه جنگ و گزارش‌ها از نقض حقوق بشر در ولایات شمالی از جمله در پنجشیر گفته است «من همچنان نگران اطلاعات دریافتی در مورد اتهام‌های نقض حقوق بشر غیرنظامیان در ولایات شمالی، از جمله پنجشیر هستم».
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش‌های از بدرفتاری نیروهای طالبان در پنجشیر گفته است «ادعاهای جدی در مورد نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر مانند بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و قتل‌های فراقانونی غیرنظامیان وجود دارد.»
این نماینده سازمان ملل که در ماه مارس به افغانستان سفر کرده بود، اعلام عفو عمومی از سوی طالبان را گام مثبت خواند، اما گفت که سازمان ملل همچنان گزارش‌های موثقی از آزار و اذیت، قتل‌های فراقانونی افرادی که در دولت پیشین کار کرده‌اند، دریافت می‌کند.کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از افزایش شدید فقر در افغانستان یاد کرده و گفته است که نرخ بیکاری به ۹۳ درصد رسیده است و بیشتر ضربه‌ اقتصادی را آسیب‌پذیرترین افراد - زنان سرپرست خانوار، افراد مسن، افراد دارای معلولیت و کودکان می‌بینند.بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۸.۱ میلیون نفر از جمله ۳.۱۹ میلیون کودک زیر پنج سال به خدمات بهداشتی نیاز دارند.
میچل باچله همچنین به فقدان مکانیسم‌ها برای نظارت بر نقض حقوق بشر اشاره کرد که حفاظت از جوامع آسیب‌پذیر را دشوارتر می‌کند. به همین دلیل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از انحلال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان که حدود یک ماه پیش انجام شد، به شدت اظهار ناراحتی کرده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقام‌های طالبان خواسته است به آزادی‌های مدنی، رسانه‌های مستقل و روزنامه‌نگاران اجازه دهند تا با امنیت کار کنند.
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها