به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۳۴۲۲۶۰

اروپا گاز مایع از اسرائیل وارد می‌کند

اروپا گاز مایع از اسرائیل وارد می‌کند
گروه بین الملل: طبق توافقی که میان اتحادیه اروپا، اسرائيل و مصر امضا شد، از سال ۲۰۲۳ گاز اسرائیل از طریق مصر به اروپا منتقل می‌شود. اتحادیه اروپا بدین ترتیب می‌خواهد نیازش به گاز روسیه را کمتر و کمتر کند.
کمیسر انرژی اتحادیه اروپا با همتایان اسرائیلی‌ و مصری‌‌اش در قاهره توافقی را امضا کردند که بر اساس آن از سال ۲۰۲۳ گاز اسرائیل ابتدا به مصر ارسال می‌شود و سپس در این کشور به گاز مایع تبدیل شده و توسط کشتی‌های انتقال گاز LNG از طریق دریایی به ترمینال‌های اروپایی حمل می‌شود و در نهایت از طریق شبکه خط لوله داخل اروپا در کشورهای اتحادیه پخش می‌‌شود.
این توافق ابتدا برای مدت سه سال است. اورزولا فون درلاین که هنگام امضای این توافق در قاهره حضور داشت، آن را "قدمی بزرگ به سمت جلو برای تامین انرژی اروپا" دانسته است.
فون‌درلاین گفته "در این زمان بسیار سخت" در حالی که جنگ در اروپا جریان دارد، مواد سوختی باید از منابع قابل اطمینان تامین شوند. به گفته او به همین دلیل خرید سوخت از روسیه باید کمتر و کمتر شود.اسرائیل قصد دارد در دریای مدیترانه میادین گازی جدید ایجاد کرده و تولید گازش را در سال‌های آینده دو برابر کند و به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال برساند.برای مقایسه: در سال گذشته اتحادیه اروپا حدود ۱۵۵ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه وارد کرد که حدود ۴۰ درصد نیاز گاز کشورهای اتحادیه بود. با توافق قاهره، اتحادیه اروپا قصد دارد برای سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از اسرائیل وارد کند. اسرائیل در حال حاضر به برخی کشورهای همسایه از جمله اردن گاز صادر می‌کند.در شرق دریای مدیترانه منابع بزرگ گازی وجود دارند. کنسرن‌های انرژی زیادی بر سر میادین گازی اسرائیل؛ تامار و لِویتان و نیز زُهر در آب‌های مصر رقابت می‌کنند. خط لوله‌ای که از دریای مدیترانه عبور کند انتقال گاز را تا حدی ارزان‌تر می‌سازد.
سالهاست که احداث چنین خط لوله‌ای به طول ۱۹۰۰ کیلومتر از اسرائیل تا یونان در خاک اروپا، با گذر از قبرس برنامه ریزی شده است.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها