به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۳۴۲۲۹۶
دولت قیمت مرغ را گران‌تر می‌کند؟

کاهش ۱۵ درصدی خرید مرغ تنها در یک ماه

کاهش ۱۵ درصدی خرید مرغ تنها در یک ماه
گروه اقتصادی: در حالی تولید کنندگان مرغ مدعی ارزانی ۱۵ هزار تومانی هر کیلو مرغ در بازار نسبت به نرخ مصوب این محصول می‌باشند که مردم از روند افزایش قیمت مرغ گلایه دارند و به دلیل کاهش قدرت مالی، تقاضای خرید مرغ در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

هر کیلو مرغ گرم در عمده فروشی‌ها ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و در خرده فروشی‌های سطح شهر بین تا ۵۰ هزار تومان قیمت گذاری و به فروش می‌رسد.حبیب الله اسد نژاد مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: در اردیبهشت ماه حدود ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شد و با توجه به کاهش سرانه مصرف و تقاضای مرغ در بازار، مازاد تولید افزایش داشته است.

اسدالله نژاد ادامه داد: مازاد تولید مرغ توسط شرکت پشتیبانی در حال خرید و جمع آوری است. معمولاً هر سال در این فصل تقاضای خرید مرغ کاهش می‌یابد و امسال علاوه بر آن به دلیل وضعیت معیشت واُفت درآمد مردم، فروش مرغ در بازار بشدت کاهش داد.مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با پرداخت کارت‌های اعتباری خرید مواد پروتئینی به مردم تا حد زیادی وضعیت معیشت و قدرت خرید آن‌ها بیشتر خواهد شد و در این بین مرغداران توانایی بیشتری جهت ادامه فعالیت‌های تولیدی به دست خواهند آورد.

وی ادامه داد: مردم در شرایط رکود و تورم نرخ کالا‌های اساسی و پروتئینی نیاز به حمایت و تقویت توان اقتصادی خود جهت تأمین سبد معیشتی دارند از این رو با تخصیص کارت‌های اعتباری خرید مواد پروتئینی بخشی از قدرت مالی از دست رفته خود را جبران خواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: دولت به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم با تخصیص کارت‌های اعتباری جهت خرید مواد پروتئینی، قدرت خرید بیشتر این محصولات را در اختیار مردم قرار می‌دهد.
اسدالله نژاد با تأکید بر اینکه دراردیبهشت میزان تقاضا و مصرف مرغ بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت: بدون در نظرگرفتن شرایط و قدرت خرید مردم احتمال کاهش قدرت خرید مرغ تا پایان خرداد بیشتر خواهد شد.
 
این فعال صنفی تأکید داشت: امنیت غذایی مردم و پایداری تولید دو مقوله مهم درصنعت تولید مرغ مورد اهمیت است. با ارائه کارت پروتئینی به مردم، سرانه مصرف این محصول حفظ خواهد شد.مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه با کاهش تقاضا وضعیت تولید پایدار در این صنعت هم خدشه دار می‌شود، گفت: مرغداران با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده اند، اما قیمت مصوب مرغ همچنان ثابت مانده است.

وی تصریح داشت: مازاد تولید، گرانی و تورم تولید مرغ و کاهش قدرت خرید مردم سه مورد اساسی و تعیین کننده وضعیت مرغداری هاست که روند این وضعیت خسارت‌های زیادی را ابتدا به تولید کننده و سپس به مصرف کننده نهایی وارد می‌کند.اسدالله نژاد با اشاره به اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای تولید کنندگان جوجه ریزی را با ارز نیمایی انجام داده اند، گفت: قیمت مرغ باید به گونه‌ای تعیین شود که تولید کننده متضرر نشود. درحال حاضر با توجه به میزان تولید، احتمال کاهش زیان تولید کننده بسیار کم است.

این فعال صنفی ادامه داد: از ۱۰ روز آینده مرغ‌های تولیدی با ارز نیمایی وارد بازار مصرف خواهد شد. قیمت تمام شده برای مرغداران حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد از قیمت فعلی مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر بیشترخواهد بود!
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از یک هفته آینده مرغدار به ازای تولید هر کیلو مرغ، حدود ۶۰ درصد از هزینه تولید را باید ضرر بدهد و در نهایت تأثیرات چنین وضعیتی به قیمت و توزیع مرغ در بازار بر می‌گردد.
وی تصریح داشت: قیمت تولید مرغ از نرخ مصوب عقب ماندهو باید تا ۱۰ روز آینده قیمت واقعی مرغ اعلام شود در غیر این صورت احتمال خروج برخی از مرغداران از چرخه تولید زیاد خواهد شد.اسدالله نژاد گفت: با توجه به اینکه شرایط تولید در صورت حفظ قیمت فعلی مرغ و ورود مرغ با ارز نیمایی از اواخر هفته بعد اقتصادی نیست و تولید کنندگان در زیان ده خواهند شد، باید قیمت واقعی مرغ تعیین و تصویب شود.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها