به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۳۴۲۳۲۴

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جزئیات میزان تاثیر سوابق تحصیلی را در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به تفکیک سال‌های دبیرستان تشریح کرد. منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره ابهامات مصوبه کنکوری جدید در برخی موضوعات مانند چگونگی تعیین سابقه تحصیلی برای داوطلبان رشته‌های نظری که قرار است کنکور هنر یا زبان بدهند، توضیح داد: این مورد همان اصلاحاتی بود که انجام دادیم. البته ما فکر می‌کردیم این موضوع را به طور طبیعی باید حل کنند و بعید است که احتیاج به مصوبه ما داشته باشد. برخی دوستان نگران بودند و به ما گفتند این اصلاحات را در مصوبه بنویسید و ما نوشتیم. براین اساس اختیاراتی به شورای سنجش و پذیرش دادیم و به وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتیم باید آیین نامه‌اش را سریعا تهیه کنند و حتی از موارد مشخص یعنی هنرستانی‌ها و رشته‌هایی که سابقه تحصیلی ندارند، اسم بردیم. آنها باید ظرف زمان مشخصی آیین نامه را برای تایید بیاورند تا نهایی و انجام شود.

کبگانیان در ادامه گفت: بنابراین جزئیات موضوعات مرتبط با سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور به شورای سنجش و پذیرش واگذار شد. این آیین نامه فقط به اطلاع ما رسانده می‌شود، ولی اختیار آیین نامه را به شورای سنجش و پذیرش داده‌ایم که دبیرش رئیس سازمان سنجش است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه درباره آماده‌سازی و در نظر گرفتن زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی در رابطه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی که قبلا اعلام و قطعی شده و همچنین مصوبه جدید افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی، توضیح داد: ما قبل از تصویب همه جوانب را واقعا بررسی می‌کنیم. وقتی در مورد امکان اجرایی شدن مصوبه‌ای مطمئن شدیم، آن را تصویب می‌کنیم، اما این به معنای رها کردن آن مصوبه نیست. ما در ستاد نقشه جامع علمی کشور، مصوباتی داریم و بعد از آن راهبری و نظارت وجود دارد و راهبری ما همین نکته‌ای است که شما مطرح کردید. قبلا ما چنین ویژگی در هیچ جا نداشتیم، اما امروز می‌بینیم که در سند تحول هم راهبری در نظر گرفته شده است.

کبگانیان با بیان اینکه ۱۰ سال قبل به این نکته اشاره کرده اند که مصوبات زمانی اجرایی می‌شود که راهبری شود، تصریح کرد: هیچ کاری بدون مانع نیست، ولی ما باید راه پیدا کنیم تا گام به گام هر مانعی که سر راه مصوبات است را برداریم. همکاران در وزارت بهداشت با دوستان ما در ارتباط هستند و در جلسات از سازمان مدیریت نماینده تام الاختیار را برای همین منظور دعوت می‌کنیم و در همه کمیسیون‌ها هم هستند و مدام با یکدیگر مکاتبه داریم. نه تنها بحث بودجه مهم است بلکه چنین طرح‌هایی آیین نامه خاصی هم می‌خواهد. براین اساس است که بلافاصله وقتی به ما گفتند سنجش و پذیرش آیین نامه می‌خواهد ما در حضور رئیس جمهور آیین نامه اش را تصویب کردیم و آیین نامه خاصی در اختیارشان گذاشتیم. در مورد پذیرش رشته‌های پزشکی و افزایش پذیرش ها نیز همینطور است.

او در ادامه درمورد برخورداری مناطق محروم از این افزایش ظرفیت و همچنین در نظر داشتن بومی‌گزینی اظهار کرد: دقیقا همین نکته در مصوبه وجود دارد و اولویت با مناطق محروم است و قطعا این را در نظر گرفته ایم.دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه افزود: قبلا یک تکلیف را برای دانشجویان ایجاد می‌کردند که ما پیشنهاداتی دادیم که هنوز تصویب نشده است؛ وقتی از یک دانشجوی پزشکی تعهد سه برابر تحصیل را برای کار در مناطق محروم می‌گیرند، می‌شود ۲۱ سال و این مسئله یک مقدار اجرایی شدن را زیر سوال می‌برد و ما به این نکته اشاره و پیشنهاداتی کردیم. البته مسئله مربوط به این دولت هم نیست. گاهی موضوعی را مصوبه‌ می‌کنند که اجرایی نشود و هیچ کس هم به سمت این موضوعات نمی‌رود. بنابراین در مورد دانشجویان پزشکی، اگر تعهدات را کمتر کنیم و فرد بداند یک تعداد سال منطقی در مناطق محروم خدمتش را انجام می‌دهد و به شهر خودش باز می‌گردد، بهتر است. پس ما باید موانع را یکی یکی برداریم و اسم این کار راهبری است.

در ادامه کبگانیان درمورد اینکه افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه آزاد را هم بررسی کرده‌اند یا خیر، عنوان کرد: بله، خوشبختانه به ما اینطور اعلام کرده‌اند که دانشگاه آزاد در رابطه با استانداردها و افزایش و تعداد یونیت و بیمارستان‌هایش با وزارت بهداشت هماهنگ است. در جلسه پرسیدیم و این پاسخ را داده اند. مصوبه ما هم ملی است و فقط مربوط به جای خاص و یا مربوط به یک وزارتخانه نیست.

ضریب تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتگو با صدا و سیما اعلام کرد: سال ۱۴۰۲ تا سقف ۴۰ درصد، سال ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد پایه دوازدهم اعمال می‌شود.وی افزود: در سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم باهم اعمال می‌شود.
برچسب ها: کنکور سراسری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها