کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیین‌نامه واردات خودرو مشخص شد؟

ایرنا , 27 خرداد 1401 ساعت 14:17


گروه اقتصادی: بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صمت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند.آیین‌نامه واردات خودرو در حال تدوین بوده و هنوز نهایی نشده است. آیین‌نامه‌ای که در آن شرایط و نحوه واردات خودرو، قیمت‌ها، حجم موتور، همچنین عوارض تعیین شده برای واردات مشخص خواهد شد.

در این زمینه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو امروز  گفت: دستورالعمل واردات خودرو هنوز مشخص نشده است. هرچند تاکنون تماسی با اعضای این انجمن نیز گرفته نشده و هیچ نظرخواهی نیز انجام نشده است.
دادفر بیان کرد: مطابق مواد ۲، ۳ و ۵ قانون تسهیل کسب‌وکار، در تدوین این دستورالعمل باید آرا و نظرات انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان و همچنین انجمن اسقاط خودرو گرفته شود.

لزوم تغییر نحوه اسقاط خودرو به‌ازای واردات
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: اگر تغییری در تعداد خودروهای اسقاطی به ازای واردات هر دستگاه خودرو داده نشود، واردات هیچ تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.مهدی دادفر ادامه داد: همچنین در سال‌های گذشته اجبار استاندارد آلایندگی یورو ۶ برای واردات در نظر گرفته شد. هرچند تا دو سال نیز خودروهایی بر مبنای همین استاندارد به کشور وارد شد، اما نتیجه آن شاتون زدن و بروز نقص فنی در خودروها به دلیل نبود بنزین با کیفیت یورو ۶ در کشور بود.دادفر خاطرنشان کرد: این مورد بر مبنای قانون هوای پاک در نظر گرفته شد، در حالی که خودروهای دارای استاندارد یورو ۶ به معنای خودروهایی به‌روز و مدل بالاست که از قیمت‌های بالایی برخوردارند.

افزایش قیمت جهانی خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به افزایش قیمت جهانی خودروهای خارجی اشاره کرد و گفت: این مساله بیشتر متاثر از کمبود چیپست‌ها (قطعات الکترونیکی) ناشی از کرونا و همچنین کمبود مواد اولیه موردنیاز است.
مهدی دادفر بیان داشت: از سال ۲۰۱۲ تا پیش از پاندومی کرونا، کمپانی‌ها افزایش قیمت آنچنانی در تولیدات خود نداشتند، اما در دو سال گذشته قیمت‌ها با رشد همراه شده است.


کد مطلب: 342373

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342373/آیین-نامه-واردات-خودرو-مشخص

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir