به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۳۴۲۳۸۳

شیوع لرزش های خانوادگی در بین مردان

شیوع لرزش های خانوادگی در بین مردان
گروه علمی:یک متخصص مغز و اعصاب، با بیان اینکه لرزش‌ یا رعشه اندام می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری باشد، توضیحاتی درباره علل بروز و درمان این عارضه ارائه کرد. فرزاد اشرافی، با بیان اینکه لرزش و یا حرکات غیر طبیعی در بدن از اختلالات مغز و اعصاب است، اظهار کرد: لرزش به معنی حرکات ریتمیک همراه با فرکانس‌های مشخص و غیر قابل کنترل است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه لرزش قابل کنترل نیست و می‌تواند نشانه‌ای از ابتلاء به بیماری باشد افزود: بیماری‌هایی مثل سکته‌های مغزی باعث ایجاد لرزش در بدن می‌شوند.
این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه مبتلایان به ام اس نیز در برخی موارد لرزش در برخی اندام‌ها را تجربه می‌کنند، ادامه داد: ایجاد پلاک در ساقه مغز و یا مخچه می‌تواند باعث لرزش در نقاط مختلف بدن شود.

اشرافی با بیان اینکه لرزش‌ها طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند، توضیح داد: لرزش‌های پارکینسونی، مبتلایان به بیماری خوش خیم فامیلی، لرزش فیزیولوژیک، لرزش‌هایی که به دنبال اسپاسم‌های گردن بر اثر ضایعات و آسیب به مخچه، مسمومیت دارویی، سکته، ام اس و یا ضایعات خاص مغزی از جمله این موارد است.
وی با بیان اینکه لرزش‌هایی که به اختلالات مغزی و عصبی مربوط است در یک یا چند اندام ایجاد می‌شود، گفت: بیشترین نقاطی که درگیر لرزش می‌شود، دست‌ها هستند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: فک تحتانی، سر، روی زبان و گردن هم ممکن است دچار لرزش شوند.
اشرافی، شایع‌ترین نوع لرزش را لرزش‌های اسنشییل یا فامیلی عنوان کرد و گفت: این لرزش‌ها به عنوان لرزش‌های خانوادگی شناخته می‌شود که یکی از انواع متداول و شایع لرزش بین مردان است، که با یک نارسایی عصبی و لرزش غیر ارادی در نقاط مختلف بدن همراه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لرزش‌های اسنشییل در حالت فعالیت و یا در شرایط خاصی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: علائم لرزش اسنشییل یا رعشه‌های خانوادگی غیرقابل کنترل است، این نوع لرزش‌ها می‌تواند با افتادن سر و یا انجام حرکات هدفمند تشدید شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: فرکانس‌های لرزش خانوادگی متوسط و در دو دوره سنی دهه سوم و چهارم و یا پنجم و ششم ایجاد می‌شود به این معنی که افراد جوان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.به گفته اشرافی، لرزش‌های اسنشییل خطری ندارد، پیشرونده نیستند و معمولاً فرکانس آن با افزایش سن بیشترمی شود.وی با بیان اینکه روش‌های مختلف درمان لرزش‌های اسنشییل بر اساس شرایط بیمار تجویز می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی افراد مشاغل حساس دارند و این لرزش‌ها می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی باشد.عضو هیئت علمی دانشگاه دارو درمانی، بوتاکس و جراحی را از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان لرزش‌های اسنشییل عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر علل ژنتیکی استرس، عصبانیت، ترس، مصرف کافئین و سیگار می‌تواند در تشدید این لرزش‌ها اثرگذار باشد.
برچسب ها: مغز و اعصاب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها