کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اروپا از قدرتمندترین ابررایانه خود رونمایی کرد

27 خرداد 1401 ساعت 18:18


گروه علمی:سومین ابر رایانه قدرتمند دنیا برای کمک به درک مشکلات آب و هوایی ابداع شده است.
ابر رایانه لومی (LUMI)، سومین کامپیوتر قدرتمند اروپا در جهان است. این ابر رایانه در کشور فلاند و در شهر کاجانی راه اندازی شده است.  از ابررایانه لومی برای درک اتفاقات آب و هوایی، توسعه هوش مصنوعی و فناوری کووانتومی استفاده می‌شود.

به گزارش vr.se، لومی (LUMI) بزرگ‌ترین ابررایانه‌ای است که با همکاری کشور‌های اروپایی در زمینه توسعه یک اکوسیستم EuroHPC JU ساخته شده است. دانشمندان با کمک ابررایانه LUMI می‌توانند به پیشرفت‌هایی در زمینه‌های آب و هوا، پزشکی، علم مواد و شیمی دست یابند.لومی توسط گروهی متشکل از ۱۰ کشور اداره می‌شود. این ابررایانه فقط با نیروی برق آبی کار می‌کند، این درحالی است که گرمای تولید شده اطراف آن، به گرمایش منازل مسکونی اطرافش کمک می‌کند. همچنین لومی وسیله‌ای برای افزایش انتقال سبز و کاهش تولید سوخت کربن است.

به گفته معاون اجرایی کمیسیون، اکنون لومی سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین ابررایانه در اروپا و یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌ها در جهان است. این ابر رایانه در پزشکی و تحقیقات آب و هوایی با سرعتی بسیار سریع عمل خواهد کرد. همچنین این ابر رایانه در توسعه واکسن، تشخیص سرطان و کاهش تغییرات آب و هوایی می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. ابررایانه لومی نمونه‌ای از پیشرفت علم توسط هوش مصنوعی است.

جایگاه ابررایانه اروپایی
لومی (LUMI) در فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار دارد که جایگاه سوم در این لیست را از آن خود کرده است. این ابر رایانه رتبه خود را بر اساس سرعت محاسباتی خود بدست آورده است. همچنین لومی با کمک راه حل‌هایی برای سازگاری با محیط زیست ساخته شده است که نسبت به ابررایانه‌های قبلی انرژی کمتری مصرف می‌کند.


کد مطلب: 342413

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342413/اروپا-قدرتمندترین-ابررایانه-خود-رونمایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir