کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماشینی که هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

27 خرداد 1401 ساعت 18:20


گروه علمی:مهندسان تونسی موفق به اختراع ماشینی شدند که هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند.مهندسان تونسی موفق به اختراع ماشینی برای تولید آب آشامیدنی از هوای اقیانوس و شبنم شدند که ممکن است به حل مشکل کمبود آب در چندین منطقه این کشور کمک کند. این تیم مهندسی توسط یک جوان تونسی به نام ایهاب تریکی مدیریت می‌شود که بنیانگذار یک استارتاپ تونسی به نام "کومولوس" است.
 

او می‌گوید: این دستگاه نوآورانه قادر است هوای محیط را از طریق شبنم به آب آشامیدنی تبدیل کند.
صاحب این نوآوری در اظهاراتش گفت: هوا از طریق اولین فیلتر تعبیه شده در دستگاه وارد و جایی که آلاینده‌ها را پاک می‌کند با کمک دستگاه کومولوس حذف می‌شود. با پایین آوردن دمای این دستگاه، آب از ۴ فیلتر عبور می‌کند تا ناخالصی‌ها از بین برود.

به دلیل کمبود آب در آن منطقه و مشکل بودن دسترسی به منبع آب، اولین دستگاه «کومولوس» در یک مدرسه ابتدایی در روستای «البیاده» در استان سیلیانای تونس نصب شد.به گفته سازندگان ماشین کومولوس، این اختراع امکان تولید بین ۲۰ تا ۳۰ لیتر آب آشامیدنی در روز را بدون اتصالات الکتریکی یا منبع آب فراهم می‌کند. شرکت تونسی "کومولوس واتر" که توسط تریکی اداره می‌شود، قبلا تایید کرده بود که از تبدیل رطوبت هوا به آب، یک مدرسه با ۵۷۰ دانش آموز در منطقه مکثر در استان سیلیانا از داشتن آب بی نیاز می‌شوند.

به گفته التریکی، این شرکت در حال سرمایه گذاری در تبدیل رطوبت هوا به آب آشامیدنی است، زیرا هوا ۶ برابر بیشتراز نهر‌ها آب دارد. این شرکت توضیح داد که کندانسور هوا را می‌توان بر روی یک متر مکعب متمرکز کرد و به انرژی خورشیدی متصل شد، که آن را کاملا مستقل و خودکار می‌کند.

این دستگاه با پذیرش "هوش مصنوعی" می‌تواند از راه دور به کمک داشبورد و یک برنامه در تلفن همراه توسط ۶ مهندس شاغل در "Cumulus Water" کنترل شود.تونس در دسترسی به آب با مشکل مواجه بوده که یکی از بزرگترین تهدید‌ها برای بشریت است. این کشوربا یک میلیارد نفر جمعیت به آب دسترسی ندارد، علاوه بر آن ۳۱ درصد مدارس جهان نمی‌توانند آب تامین کنند و سالانه ۵۰۰ هزار کودک به دلیل کمبود آب جان خود را از دست می‌دهند.شایان ذکر است که مهندس التریکی در سال ۲۰۲۱ از بین ۱۰۰ جوان تأثیرگذار آفریقایی توسط بنیاد شوزل انتخاب شد و در رقابت بین المللی «ترنر» در سال ۲۰۲۲ در بین بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری در رتبه دوم قرار گرفت.


کد مطلب: 342414

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342414/ماشینی-هوا-آب-آشامیدنی-تبدیل-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir