به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : ۳۴۲۴۲۸

معرفی مبدل حرارتی صفحه ای و بررسی کاربرد آن در صنعت

گروه کسب وکار: هر زمان که سخن از صنعت و تولید محصولات صنعتی به میان می‌آید نمی‌توان نقش مؤثر ابزارآلات صنعتی را که در ایجاد این ارزش‌ها دخیل هستند نادیده گرفت.
معرفی مبدل حرارتی صفحه ای و بررسی کاربرد آن در صنعت
نکته بسیار مهم و حیاتی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت این است که مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای و انواع دیگر مبدل‌های حرارتی از جمله این موارد هستند. طبق یک تعریف استاندارد و درست می‌توان مبدل حرارتی را چنین توصیف کرد که هر زمان نیاز به انتقال گرما بین دو سیال باشد باید از مبدل حرارتی استفاده کرد. مبدل‌های حرارتی ابزارهای بسیار پرکاربردی هستند و نقش مؤثری در توسعه صنعت داشته‌اند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

مبدل حرارتی صفحه‌ای چیست؟
مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای نوعی از مبدل‌های حرارتی محسوب می‌شوند که مزایای بسیار بیشتر و بهتری نسبت به انواع دیگر این نوع ابزارآلات دارند. همان‌طور که کمی قبل‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم مبدل‌های حرارتی نقش مؤثری در انتقال حرارت دارند. ذکر این نکته خالی‌ازلطف نیست که بدانیم انتقال حرارت بین سیالات از مهم‌ترین وظایف و کاربردهای مبدل‌های حرارتی است. نکته جالب‌توجه این جا است که بدانیم مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای عملکرد نسبتاً بهتری در انجام وظایف خود دارند و بازدهی بالاتری را در مقایسه با انواع دیگر مبدل‌ها از خود به جا می‌گذارند.
یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای در مقایسه با دیگر مبدل‌های حرارتی این است که سطح تبادل حرارت در این نوع از مبدل‌های حرارتی امکان‌پذیر است. این مزیت به‌خودی‌خود یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود و نقش مؤثری در ویژه شدن آن دارد. نکته بسیار مهم و قابل‌توجه دیگری که باید دقت بسیار زیادی به آن داشت این است که فضای اشغال شده در محیط برای استفاده کارآمدتر و بهینه از مبدل‌های حرارتی بسیار مهم و قابل‌توجه است.
در مقایسه با دیگر مبدل‌های حرارتی موجود در سطح بازار می‌توان چنین گفت که فضای موردنیاز اشغال شده برای مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای بسیار کمتر است. این ویژگی دارای اهمیت استراتژیکی است و عملکردی بهینه و بالا را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. از لحاظ هزینه‌های مالی و اقتصادی نیز باید توجه ویژه‌ای به این واقعیت داشت، که قیمت مبدل حرارتی صفحه ای از دیگر مبدل‌ها مناسب تر و مقرون به صرفه است.  البته باید به موارد مصرف این ابزار و ماشین‌آلات نیز توجه ویژه‌ای کرد.



کاربرد مبدل حرارتی صفحه‌ای
نکته بسیار مهم و غیرقابل‌انکار این است که مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای از کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنعت برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نمود پیدا می‌کند و از اهمیت بسیار بالایی در این صنعت برخوردار است. مهم‌ترین وظیفه این دستگاه خنک کاری محصولات و تجهیزات موجود در خط تولید کارخانه‌ها است. اهمیت این بخش به‌مراتب بسیار بیشتر از دیگر بخش‌ها است و نقش بسیار حیاتی در تضمین کیفیت محصولات خط تولید دارد.
صنایع دیگری که از خدمات مبدل حرارتی صفحه‌ای بهره‌مند می‌شوند بسیارند اما در ادامه به بررسی مهم‌ترین این موارد خواهیم پرداخت. یکی از این صنایع که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع بشری ایفا می‌کند صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی است. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای با ایجاد مزیت‌های ویژه‌ای در خط تولید این محصولات به افزایش کیفیت در این زمینه کمک شایان توجهی می‌کند. از دیگر صنایعی که اهمیت بالایی در این بخش متوجه آنهاست می‌توان به صنعت نساجی، صنعت مخابرات و صنایع مربوط به برق است.
نکته بسیار مهم و قابل‌توجهی که ذکر آن خالی‌ازلطف نخواهد بود این است که بدانیم مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای در صنعت ساخت‌وساز و ساختمان‌ها از کاربردهای گسترده‌ای برخوردار هستند. به‌عنوان نمونه می‌توان به کمک به عملکرد مناسب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منازل اشاره کرد. مبدل‌های حرارتی خصوصاً مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای با ایجاد راندمان و بهینه‌سازی در سیستم‌های فعال در ساختمان نقش مؤثری از خود به نمایش گذاشته و به ایجاد ساختمان‌های بهتر و هوشمندتر بسیار کمک می‌کنند.
 
انواع مبدل حرارتی صفحه‌ای
نکته مهمی که باید دقت زیادی به آن داشت این است که بدانیم مبدل‌های حرارتی دارای انواع گوناگونی هستند که بررسی هریک می‌تواند درک عمیقی از تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این مبدل‌ها ارائه دهد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دو مورد دیگر از مبدل‌های حرارتی بپردازیم.

مبدل حرارتی لوله‌ای دوبل (Double Pipe)
ابتدا لازم است بدانیم که این مبدل‌ها به‌عنوان ساده‌ترین مبدل‌های حرارتی موجود در سطح بازار شناخته می‌شوند و نام دیگر آن مبدل لوله‌ای است. استفاده از این نوع مبدل‌ها در مقایسه با دیگر مبدل‌ها از نظر اقتصادی و مالی بسیار به‌صرفه‌تر و دارای استهلاک کمتری هستند. نکته مهم و قابل‌توجه درباره مبدل حرارتی لوله‌ای دوبل این است که امروزه کاربردهای زیادی در صنعت ندارند. این مبدل‌ها به علت راندمان پایین و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا تقریباً از چرخه بازار و صنعت کنار رفته و نقش خود را در صنایع ازدست‌داده‌اند. مصرف‌کنندگان امروزی به دنبال بهترین مبدل‌ها هستند که از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله (Shell and Tube)
این نوع از مبدل‌های حرارتی در مقایسه با مبدل‌های مورد قبلی که بررسی کردیم از راندمان بالاتری برخوردار است. نکته مهم و قابل‌توجه در این مورد این است که این مبدل‌ها از جمله بهترین مبدل‌ها هستند که نقش مؤثری در صنایع امروزی دارند و تکنولوژی‌های موجود در این مبدل آن را به محصولی پرمصرف و پرطرف‌دار میان مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است. مبدل‌های امروزی نیازمند به‌روز  بودن و دارابودن از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند، در غیر این صورت از بازار رقابت کنار رفته و به فراموشی سپرده می‌شوند.
 


خرید مبدل حرارتی صفحه‌ای
خرید محصولات صنعتی از اهمیت بالایی برای صاحبان کارخانه‌ها و فعالان صنعت برخوردار است. دلیل این اهمیت این است که بررسی کیفیت محصولات در این بازار بسیار سخت و دشوار است. نکته بسیار مهم و حیاتی این است که برای خرید محصولاتی در این سبک باید توجه بسیار زیاد و دقت بالایی را در نظر داشت چرا که عواقب خرید محصولات صنعتی غیراستاندارد می‌تواند بسیار ناگوار و حتی غیرقابل‌جبران باشد.
بنا بر تجربه متخصصان این حوزه می‌توان چنین گفت که بهترین راه جهت اطلاع از قیمت مبدل حرارتی صفحه‌ای و خرید محصولات آلفالاوال برقراری تماس مستقیم با تولیدکننده و نمایندگان فروش است. دسترسی به باکیفیت‌ترین و اصیل‌ترین محصولات صنعتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان صنعتی است که با این روش می‌توان آن را برطرف کرد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها