به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۳۴۲۴۴۸

خداحافظی با «سوپرمن» پیش از ایستگاه ۵۰۰

خداحافظی با «سوپرمن» پیش از ایستگاه ۵۰۰
گروه ورزشی: با اعلام رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس یکی دیگر از بازیکنان تاثیرگذار و قابل اطمینان فوتبال ایران به خط پایان رسید و لیگ بیست‌ودوم بدون حضور سیدجلال حسینی که در کارنامه خود ۹قهرمانی و ۲نایب‌قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی جام‌حذفی، ۴قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی سوپرجام و ۲نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برگزار خواهد شد. این مدافع که در ۱۸بهمن۱۳۸۵ اولین دیدار ملی خود را مقابل بلاروس برگزار کرد در ۱۱۵دیداری که پیراهن تیم‌ملی ایران را پوشید موفق به حضور در جام‌جهانی۲۰۱۴ برزیل، جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ شد که دستاورد پنجمین بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران با بیشترین بازی ملی ثبت ۲گل مقابل ازبکستان و یک گل برابر کویت، ماداگاسکار، بحرین، تایلند و عمان بوده است.
 

 آماری دست‌نیافتنی
سیدجلال حسینی که سابقه پوشیدن پیراهن الاهلی قطر را در کارنامه درخشان و کم‌تکرار خود می‌بیند، به ترتیب 196، 118، 95، 61 و 20 دیدار با لباس تیم‌های پرسپولیس، سایپا، سپاهان، ملوان و نفت تهران به میدان رفت که این دیدارها او را به آمار 490حضور در بالاترین سطح لیگ داخلی می‌رساند که حسینی 40ساله از این حیث در جایگاه نخست بالاتر از سیدمهدی رحمتی و ابراهیم صادقی قرار می‌گیرد که سابقه 466 و 437 حضور در لیگ برتر را در عقبه خود دارند.

این مدافع در 19دوره‌ای (عدم حضور در دوره اول و چهاردهم لیگ برتر) که تجربه حضور در مسابقات لیگ برتر را داشته است زیرنظر مربیان زیادی همچون بهمن صالح‌نیا، نصرت ایراندوست، بیژن ذوالفقارنسب، ورنر لورانت، علی دایی، پیر لیتبارسکی، محمد مایلی‌کهن، امیر قلعه‌نویی، لوکا بوناچیچ، زلاتکو کرانچار، مانوئل ژوزه، یحیی گل‌محمدی، علیرضا منصوریان، برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون فعالیت کرده است که به ترتیب دایی، برانکو ، گل‌محمدی و قلعه‌نویی با 81، 76، 69 و 65 بازی بیشترین سود را از یکی بهترین رهبرهای دفاعی 30سال اخیر فوتبال بردند.

او همچنین با 237برد رکورد بیشترین برد تاریخ لیگ برتر را نیز دراختیار دارد. البته افتخارات یکی از برترین مدافعان گلزن تاریخ لیگ برتر با 23گل زده تنها مختص به مسابقات داخلی نیست؛ حسینی که سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 و 2020 و 7 صعود از مرحله گروهی در فصل‌های 2008، 2011، 2012، 2017، 2018، 2020 و 2021 را در کارنامه خود می‌بیند با 71بازی (39بازی در لباس پرسپولیس، 22بازی در لباس سپاهان، 7بازی در لباس سایپا و 3بازی با لباس نفت تهران) بیشترین حضور در برترین مسابقات قاره کهن را رقم زده است؛ دستاورد این مدافع کم‌نوسان و پرتلاش در ادوار مختلف لیگ قهرمان به ثمر رساندن 2گل برابر الدحیل (لخویای سابق) و یک گل برابر الشباب عربستان، الجزیره امارات، الوحده امارات و گوای هند بوده است.

رمز موفقیت ۲۰ سال حضور درخشان
بعد از بررسی روند شماره4 اسبق پرسپولیس و توجه به آمارهای اشاره‌شده درک خواهیم کرد این بازیکن همواره درطول دوران حضورش در مستطیل‌های سبز ورزشگاه‌های مختلف قاره کهن با عملکردی کم‌فرازوفرود تحسین فوتبال‌دوستان را برانگیخته است؛ این بازیکن که در سال1385 با نظر امیر قلعه‌نویی پیراهن تیم‌ملی را پوشید و جایگزین بازیکنانی همچون سهراب بختیاری‌زاده و یحیی گل‌محمدی شد میان فوتبالیست‌هایی که با او هم‌نسل بودند با ثبت عملکردی همواره مثبت به افتخارات بزرگی دست پیدا کرد که افرادی همچون هادی عقیلی، محسن بنگر، پژمان منتظری، محمد نصرتی، امیرحسین صادقی، هادی شکوری، شیث رضایی، فرشید طالبی و حنیف عمران‌زاده در دستیابی به آن ناکام بودند.

یکی از دستاوردهای بزرگ کاپیتان فصل‌های اخیر پرسپولیس تغییر توانایی‌های خود در 34سالگی بود؛ این مدافع پیش از حضور زیرنظر برانکو مثل خیلی از مدافعان متولد دهه50 و اوایل دهه60 قدرت بازیسازی از عقب زمین را در ظرفیت فنی خود نمی‌دید و توپ‌ها را بدون هدف از محوطه جریمه دور می‌کرد اما بعد از حضور در پرسپولیس فصل 1396-1395 به‌دلیل خواسته‌های فنی سرمربی اهل شهر واراژدین، توانایی‌های خود را به‌روزرسانی کرد و با پاس‌های دقیق و کم‌نقص خود در خیلی از روزهای سخت و صعب به کمک پرسپولیس آمد. قطعا یکی از مشکلات اصلی تیم تحت کنترل گل‌محمدی در لیگ بیست‌ودوم انتخاب بازیکنی شایسته برای جایگزینی مدافعی است که حضورش در فصل فوتبالی 2015-2014 در تیم الاهلی قطر و کار زیرنظر میلان ماچالا و زلاتکو کرانچار منجر به تضعیف فاحش خط‌دفاعی قرمزپوشان پایتخت شد و آنها بعد از 2فصل تلاش نافرجام برای رفع مشکل راه‌حل برطرف‌کردن این نقیصه را در حضور دوباره حسینی در اردوی خود دیدند.

البته نمی‌توان منکر ضعف و افت فنی سیدجلال در فصل 1401-1400 شد اما او در 40سالگی نیز توانست در خیلی از دیدارها به پرسپولیس کمک کند تا جایگاهی نازل‌تر از دومی نصیب قرمزهای پایتخت نشود. شاید بزرگ‌ترین تفاوت حسینی با دیگر مدافعان هم‌نسل و امروز فوتبال ایران، پرهیز از درگیری با حواشی و تمرکز روی بعد فنی فوتبال بود، نکته‌ای که در این روزهای پر از بیانیه و مصاحبه، گوهری کمیاب و گران‌بها است.

 فقط شجاعی ماند!
بعد از خداحافظی سیدجلال حسینی تنها یکی از بازیکنان تیم ایران در جام‌ملت‌های2007 آسیا یعنی مسعود شجاعی در زمین بازی زندگی ورزش خود را دنبال می‌کند؛ تیمی که ستارگان جوان و باتجربه زیادی در ترکیب اصلی و ذخیره خود داشت اما مثل تمام تیم‌های 46سال اخیر فوتبال ایران حسرت صعود به فینال جام‌ملت‌های آسیا ارمغانش بود. شجاعی البته هنوز قصد خداحافظی ندارد و حتی عنوان کرده از تیم‌ملی هم کناره‌گیری نکرده است اما سیدجلال که در سال‌های اخیر به‌خاطر درخشش‌های مکرر خود در لیگ ایران و لیگ قهرمانان به سوپرمن مشهور شد، بالاخره کفش‌هایش را آویخت تا از این پس به‌عنوان مربی به فعالیت خود در فوتبال ادامه دهد. خیلی‌ها فکر می‌کردند او که قبلا گفته بود دوست دارد روزی با لباس ملوان از فوتبال خداحافظی کند و فصل جدید درکنار قوهای سپید انزلی باشد، اما کاپیتان پرسپولیس تصمیم گرفت همچنان لباس این تیم را این‌بار در قامت یک مربی بر تن کند و راهی را برود که پیش‌تر کریم باقری رفت.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: سید جلال حسینی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها