کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف کتیبه زهیر، متعلق به عصر خلافت عثمان

فرارو , 28 خرداد 1401 ساعت 13:23


گروه فرهنگی: مسئولان میراث فرهنگی عربستان سعودی خبر از کشف یک کتیبه باستانی متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل خبر داده اند. کتیبه‌ای که مربوط به سال ۲۴ هجری قمری و دوره خلافت عثمان بن عفان است و از نظر مقامات سعودی دارای ارزش تاریخی بالایی است و سومین  کتیبه قدیمی کشف شده مربوط به دوران اسلامی در عربستان به حساب می‌آید. مقامات سعودی متن روی این کتیبه را هم ترجمه کرده و می‌گویند که نویسنده کتیبه فردی به نام زهیر بوده است. او روی این کتیبه آورده است: «من، زهیر، به خدا ایمان آوردم. ثبت شد در زمان خلافت بن عفان در سال ۲۴». 

 
طبق اعلام رسانه‌های سعودی، این کتیبه در محوطه باستانی قصر علیا یا قصر عزور در نزدیکی مکه واقع در شمال غربی این شهر کشف شده است. این منطقه مشهور براساس اعلام مقامات عربستان سعودی باستانی، قدمتی دو هزار ساله دارد. علت شهرت این منطقه نیز به دلیل وجود مقبره‌های باشکوه مدائن صالح است که محل حکومت پادشاهی نبطیان بوده است.

پیش از این هم باستان شناسان، کتیبه سلام را در منطقه ساحلی ینبع النخل کشف کرده بودند. کتیبه‌ای که متعلق به سال ۲۳ هجری بوده است.قبل از این هم اداره میراث فرهنگی عربستان اعلام کرده بود که مجموعه‌ای از آثار باستانی متعلق به دوران تمدن لحیان در قرن دوم بیش از میلاد در حفاری‌های منطقه العلا به دست آمده است. رسانه‌های سعودی می‌گویند که بخش میراث فرهنگی این کشور در طول سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای مشغول حفاری و کاوش محوطه‌های باستانی بوده است.


کد مطلب: 342522

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342522/کشف-کتیبه-زهیر-متعلق-عصر-خلافت-عثمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir