به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۳۴۲۵۲۶
مقاوم سازی تاسیسات اتمی در برابر بمب‌های سنگرشکن

تشدید تدابیر امنیتی پیرامون تاسیسات حساس

تشدید تدابیر امنیتی پیرامون تاسیسات حساس
گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درباره ساخت تونل‌های جدید در نطنز گفت: جابجایی در نطنز، برای افزایش ضریب حفاظت بوده و آژانس انرژی اتمی هم از آن باخبر بوده است.
بهروز کمالوندی  گفت: «ایران تعهدی در ارائه اطلاعات فراپادمانی ندارد اما از آغاز اقدامات عمرانی برای جابجایی فعالیت‌های کارخانه تسای کرج به اطراف سایت نطنز، آژانس را در جریان قرار داد.»
یک روز پیشتر از این سخنان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش مداوم جمهوری اسلامی برای حفر یک شبکه عظیم زیرزمینی در جنوب تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داده بود.
این گزارش با استناد به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نوشته بود که ایران تلاش کم‌مانندی را آغاز کرده تا در عمق کوه تاسیساتی بسازد که در برابر حمله بمب‌های سنگرشکن و حمله‌های سایبری مقاوم باشد.
بهروز کمالوندی گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز را ''فضاسازی‌های رسانه‌های وابسته'' به اسرائیل دانست که با هدف ایجاد ''ابهام و سوء استفاده‌های سیاسی'' انجام می‌شوند.
کمالوندی گفت در پی حمله سال گذشته به مجتمع تولید سانتریفیوژ در کارخانه تسای کرج، ''تصمیم گرفته شد تدابیر امنیتی به‌ویژه در خصوص تاسیسات حساس تشدید شود'' و از این رو ''اماکن تولید سانتریفیوژ با هدف افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی آنها افزایش یافته است''.اشاره او به حمله پهپادی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفوژ در شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج در تیرماه سال گذشته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آژانس را متهم کرد که ''در اجرای وظایف صیانتی خود کوتاهی داشته'' و حملات علیه تاسیسات اتمی ایران را محکوم نکرده است.تاسیسات نطنز مرکز اصلی غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. این تاسیسات بارها هدف حمله و خرابکاری‌هایی قرار گرفته که به اسرائیل نسبت داده می‌شود.بر پایه ارزیابی مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل، تاسیسات زیرزمینی جدید در جنوب نطنز بسیار وسیع است و قرار است بسیار مقاوم‌تر از تاسیسات غنی‌سازی کنونی ایران باشد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته بود که مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی در مورد اهداف جمهوری اسلامی برای استفاده از تاسیسات زیرزمینی جدید و ابعاد تهدید ناشی از آن ارزیابی‌های متفاوتی دارند.گزارش‌های زیادی وجود دارد حاکی از این که جمهوری اسلامی هرگز تا حد امروز به ساخت بمب اتمی نزدیک نبوده، گرچه برخی کارشناسان امنیتی بر این باورند که ایران فعالیت‌های خود را در مرحله رسیدن به توانایی ساخت بمب متوقف می‌کند.
ایران از اردیبهشت ۱۳۹۸ و نخستین سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، انجام تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاهش داد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را مدام گسترش داده است.بر پایه تازه‌ترین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر حدود ۴۳ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در اختیار دارد. این میزان اورانیوم در صورتی که غنای آن به بیش از  ۹۰ درصد برسد برای تولید یک بمب اتمی کافی است.

 
برچسب ها: بهروز کمالوندی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها