کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمله انتحاری خونین به عبادتگاه سیک‌ها در کابل

28 خرداد 1401 ساعت 17:19


گروه بین‌الملل: چند تروریست مسلح، امروز شنبه  ساعت ۹ صبح به‌وقت افغانستان به عبادتگاه سیک‌ها در کارته پروان شهر کابل حمله انتحاری کردند و پس از منفجر کردن یک بمب در ورودی عبادتگاه، از دو دری که در دو سمت عبادتگاه قرار دارد وارد شدند و چند بمب دستی را به بخش‌های مختلف عبادتگاه پرتاب کردند که به آتش گرفتن عبادتگاه منجر شد. هنگام حمله مهاجمان، شماری از اعضای جامعه سیک که پیروان هندوئیسم‌اند، مشغول انجام مراسم مذهبی روزانه‌شان بودند. کشته شدن سویندر سینگ، یک عضو جامعه سیک تایید شده است. درگیری میان مهاجمان و افراد طالبان تا ساعاتی پس از این حمله انتحاری ادامه داشت.

سویندر سینگ، عضو جامعه سیک افغانستان، در حمله روز شنبه کشته شد
  انارکلی هنریار، نماینده پیشین سیک‌های افغانستان در مجلس سنا گفت: چهار نفر از افرادی که در داخل عبادتگاه زخمی شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند و وضعیت سلامت محافظ عبادتگاه هنوز مشخص نیست. او این حمله را «پیچیده و قوی» توصیف کرد و گفت شماری از کسانی که در مراسم عبادی حضور داشتند، ناپدید‌ شده‌اند و تماس با آنان قطع شده است.  سیک‌ها از اقلیت‌های آسیب‌پذیر در افغانستان محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر پی‌درپی هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته‌اند. گروه دولت اسلامی موسوم به داعش خراسان بیشترین حمله‌ها را به مراکز عبادی سیک‌ها در افغانستان انجام داده‌، اما حمله روز شنبه را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است. اکنون حدود ۷۰ نفر از جمعیت ۲۲۰ هزارنفری سیک‌ها (سال ۱۹۸۰) در افغانستان باقی‌ مانده‌اند. انارکلی هنریار گفت این ۷۰ نفر در شهرهای مختلف پراکنده‌اند، اما بیشتر آنان در کابل و نزدیک عبادتگاهشان در کارته پروان زندگی می‌کنند. او گفت این کشور به جهنمی برای اقلیت‌ها، به‌ویژه سیک‌ها تبدیل شده است و به دلیل ادامه حمله‌های مرگبار به جامعه سیک، «به‌جز چند غریب‌ کار، دیگر کسی از این اقلیت در کابل باقی نمانده است.»
پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ماه اوت سال ۲۰۲۱‌، حدود ۲۵۰ عضو جامعه سیک در کابل باقی‌ مانده بودند که ۱۸۰ تن از این افراد، با یک پرواز تخلیه به هند منتقل شدند، اما هنوز مشخص نیست که ۷۰ نفر باقی‌مانده از کابل خارج خواهند شد یا همچنان به زندگی در افغانستان ادامه می‌دهند. آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش به این حمله گفت: «ما عمیقا از گزارش‌های منتشر شده از کابل در مورد حمله به یک گورودواره مقدس در آن شهر نگران هستیم. ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و منتظر جزئیات بیشتر در مورد حادثه هستیم.»


کد مطلب: 342574

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342574/حمله-انتحاری-خونین-عبادتگاه-سیک-ها-کابل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir