کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «زبان فارسی دهخدا»

28 خرداد 1401 ساعت 17:30


گروه فرهنگی: «نخستین جشنواره بین‌المللی زبان فارسی دهخدا» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، محمود بی‌جن‌خان، رئیس مؤسسه دهخدا و رئیس این جشنواره با بیان این‌که این موسسه در راستای رسالتش در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی این جشنواره را برگزار کرده، گفت: «مؤسسه دهخدا از سال ۱۳۲۳ شروع به فعالیت در زمینه زبان فارسی کرده و ۳۳ سال است که با تأسیس نخستین مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی توسط علامه شهیدی، به صورت مستقیم وارد حوزه آموزش زبان فارسی در دنیا شده‌است. خوشبختانه تا کنون توانسته‌ایم در این راستا به بیش از ۲۳هزار نفر علاقه‌مند از ۱۰۵ کشور دنیا، زبان فارسی را آموزش دهیم.

 بی‌جن‌خان افزود: «بر اساس مأموریت‌های مؤسسه، دو رویداد اصلی سالانه در مؤسسه دهخدا برنامه‌ریزی شده است. رویداد اول بزرگداشت علامه دهخدا و جایزه علی‌اکبر دهخداست که در اسفندماه و رویداد دوم جشنواره بین‌المللی زبان فارسی دهخداست که در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود.رئیس جشنواره دهخدا گفت: «تاثیر علامه دهخدا در زمینه زبان فارسی بر کسی پوشیده نیست و از او به عنوان فردوسی زمان نام می‌برند، به همین دلیل نام دهخدا را بر این جشنواره گذاشتیم. بنابراین جشنواره‌ی دهخدا متعلق به تمام علاقه‌مندان زبان فارسی و مراکز آموزش زبان فارسی در ایران و دنیاست و ما در این موسسه، دست همه علاقه‌مندان را برای همکاری می‌فشاریم.

اینجا، فارسی زبان بین‌المللی است
هادی ویسی، معاون علمی مؤسسه دهخدا و دبیر علمی این جشنواره گفت: تعامل مستمر با فارسی‌زبانان، گسترش زبان فارسی و کمک به آموزش بیشتر آن، از اهداف این جشنواره است و موضوع جشنواره آموزش زبان فارسی، ادبیات، فرهنگ و هنر ایرانی با مشارکت متقاضیان از سراسر دنیا است. به امید خدا قصد داریم از سال آینده و به صورت منظم در اردیبهشت هر سال به دلیل مناسبت‌های مرتبط با زبان فارسی در این زمان - مثل بزرگداشت فردوسی- این جشنواره را برگزار کنیم.

دبیر علمی جشنواره در خصوص روند اجرایی این جشنواره خاطرنشان کرد: با فراخوان اعلام شده و در سه بخش: زبانی (خواندن شعر یا نثر از ادبیات فارسی)، زبانی (سخن گفتن به زبان فارسی با ارائه مطلب و خاطره گویی) و فرهنگ و هنر (موسیقی ایرانی، خوشنویسی، فیلم و غیره با محوریت زبان فارسی)، آثار برای جشنواره ارسال شد. از بین آثار رسیده ۴۲ اثر از علاقه‌مندان زبان فارسی ۱۶ کشورِ ازبکستان، اسپانیا، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، آلمان، آمریکا، بنگلادش، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، صربستان، کره جنوبی وهندوستان به مرحله اول راه یافت و سپس ۲۱ اثر برای مرحله نهایی انتخاب شد.

او گفت: ما همیشه در مؤسسه دهخدا می‌گوئیم: اینجا، فارسی زبان بین‌المللی است، امروز هم در این جشنواره همه شرکت‌کنندگان با زبان فارسی صحبت می‌کنند بنابراین در این جشنواره نیز، فارسی زبان بین‌المللی است.
در ادامه این مراسم، مرحله نهایی جشنواره و بررسی آثار آغاز شد که در این بخش آثار به تفکیک سه بخش داوری شدند و پس از پخش هر اثر و ارائهٔ توضیحات و پاسخ به سوالات داوران، توسط شرکت کننده که به صورت برخط انجام می‌شد، داوران رأی خود را ثبت کرده و هم‌زمان به نمایش درمی آمد.

پس از بررسی وتحلیل آثار، گزارش نهایی این جشنواره توسط ضیا قاسمی، دبیر اجرایی این جشنواره اعلام شد.
او پس از شرح مختصری از برنامه و تشکر از بنیاد حامیان مؤسسه دهخدا، شورای سیاستگذاری و علمی جشنواره، ‌داوران، مدرسان وهمکاران پرتلاش مؤسسه دهخدا و گروه‌های اجرایی این برنامه، سپاس ویژه برگزار کنندگان جشنواره را تقدیم «فارسی‌آموزان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و هنر ایران»، به عنوان صاحبان اصلی جشنواره کرده و سپس برگزیدگان جشنواره را اعلام کرد:

برگزیدگان «نخستین جشنواره بین‌المللی زبان فارسی دهخدا»
- برگزیدگان ویژه: Orcun Ozturk از آلمان و Anna Gromovaاز روسیه
- برگزیدگان بخش خواندن: رتبه اول: Anna Oleynik از روسیه، رتبه دوم: Jiyeon Chang از کره جنوبی، رتبه سوم: Anahita Aria از انگلستان
- برگزیدگان بخش سخن گفتن: رتبه اول: Kseniya Urljakova از روسیه، رتبه دوم: Aleksandra Anokhina از روسیه، رتبه سوم، Igor Kalikin از روسیه 
- برگزیدگان بخش فرهنگی وهنری: رتبه اول: Sawako Ishii از ژاپن، رتبه دوم: Smiriti Srivastav از هندوستان، رتبه سوم: Anja Čulić از صربستان
جوایز این جشنواره نیز مرتبط با آموزش زبان فارسی بود.
به برگزیدگان به ترتیب از نفر اول تا سوم، بورسیه ۳دوره، ‌ ۲ دوره و یک دوره آموزشی زبان و ادبیات فارسی مؤسسه دهخدا به همراه لوح جشنواره اهدا شد.


کد مطلب: 342580

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342580/معرفی-برگزیدگان-جشنواره-بین-المللی-زبان-فارسی-دهخدا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir