کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازنشستگان و بازاریان امروز هم اعتراض کردند

28 خرداد 1401 ساعت 19:53

گروه جامعه: در ادامه تجمعات اعتراضی بازنشستگان، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی امروز شنبه، ۲۸ خرداد، در چند شهر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.


در ویدئوهایی که از تجمع بازنشستگان در شهرهای اهواز، بندرعباس، زنجان و آبادان و شوشتر منتشر شد، در تجمع اعتراضی اهواز شعار «مدعی عدالت، خجالت، خجالت»،سر داده شد. اهواز از شهرهایی است که در این روزها تقریبا هر روز شاهد اعتراضات بازنشستگان است که می‌گویند افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر از سوی دولت، با تورم شدید کشور تناسبی ندارد. 
همچنین بازنشستگان در بندرعباس شعار «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و در زنجان شعار «چه نام اشتباهی، تامین اجتماعی» سر دادند. بازنشستگان در آبادان هم با شعار «گرانی تورم، بلای جان مردم» تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی چندین روز متوالی است که در شهرهای مختلف در اعتراض به افزایش ناکافی حقوق خود به خیابان‌ها می‌آیند. جرقه اعتراض‌های اخیر بازنشستگان  وقتی که دولت اعلام کرد که تنها ده درصد حقوق بازنشستگانِ غیرحداقل‌بگیر را افزایش خواهد داد، شروع شد.
مصوبه اخیر دولت حتی موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شد و محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز ۲۵ خرداد در نامه‌ای به رئیس مجلس گفته بود که مصوبه اخیر دولت «مغایر با قانون و مقررات از جمله ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی کشور، قانون بودجه ۱۴۰۱ و نیز قوانین مرتبط با احکام برنامه ششم توسعه» است.
اعتراضات بازاریان به تعرفه‌ای سنگین مالیاتی
در همین حال، بر اساس گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در برخی از مناطق بازارهای تهران و شهرهای دیگر امروز شنبه، تجمعات و اعتصاب‌ها گزارش شده است. کاسبان خیابان چراغ‌برق تهران، که محل حضور فروشندگان صنف لوازم یدکی‌ است، با تعطیل کردن مغازه‌هایشان در خیابان ملت تجمع کردند که ماموران پلیس به اعتصاب‌کنندگان مقابله کردند. در اصفهان و تعدادی از شهرهای اطراف نیز اعتراضاتی گزارش شده است. از جمله، بنک‌داران عمده فروش اصفهان و پاروچه فروشان اصفهان نیز مغازه‌های‌شان را تعطیل کردند. شهرک صنعتی محمودآباد در شمال شهر اصفهان نیز امروز تعطیل بود. برخی کارخانه‌داران این منطقه اعلام کرده‌اند که قبض گاز ۶ میلیون تومانی این مجتمع‌ها در ماه جدید ۵۵ میلیون تومان صادر شده است و این یکی از دلایلی‌ست که کارخانه‌های شهرک تعطیل و بارگیری در آنجا متوقف شده است. امروز بازار طلافروشان یزد و چند بازار و صنف دیگر در این شهر نیز مغازه‌هایشان را تعطیل کردند و بخشی از کسبه شهر یزد برای اعتراض مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند. در نورآباد ممسنی در استان فارس، شهرستان کوهچنار بیست و پنج کیلومتری کازرون، اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه و لجان از توابع استان اصفهان و خرم‌آباد نیز امروز شنبه شاهد برخی تجمعات و تعطیلی اعتراضی گروه هایی از کسبه و بازاریان بودند. افزایش مالیات، افزایش هزینه‌های جانبی، نوسان نرخ ارز و برخی مشکلات صنفی از دلایل مشترک این اعتراضات بوده است.


کد مطلب: 342611

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342611/بازنشستگان-بازاریان-امروز-هم-اعتراض-کردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir