کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شغل عجیب و جدید برخی دامداران ایرانی

29 خرداد 1401 ساعت 8:43


گروه اقتصادی: روزنامه شرق در گزارشی به بررسی روایت فعالان صنعت دامپروری از موج ورشکستگی دامداری‌های ایران پرداخته و از شغل جدید برخی دامداران رونمایی کرده است! موج ورشکستگی دامداران به راه افتاده و حالا صف دام مقابل کشتارگاه‌های ایران شکل گرفته است. دولت یک‌شبه قیمت خوراک دام را شش برابر کرده است و دامداران می‌گویند اگر تا دیروز دامداری دو میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشت تا خوراک مورد نیاز دام خود را بخرد حالا یک‌باره به ۱۲ میلیارد تومان نقدینگی نیاز پیدا کرده و تأمین این مبلغ هنگفت آن هم ظرف مدت کوتاه برای دامداران غیرممکن است.

 نتیجه اینکه گاوهای دامداری‌های ایران گرسنه مانده‌اند و بنا به گفته منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور، بسیاری از دام‌های دامداری‌ها ضعیف و نیمه‌جان شده‌اند و وزن زیادی از دست داده‌اند. دام‌های ضعیف اما ارزان در کشورهای عربی مشتری زیادی دارد و قاچاقچیان دام این گاوهای نیمه‌جان را به کشورهای عربی می‌فروشند تا در دامداری‌های مجهز آنها پروار شوند. در مقابل در ایران موج ورشکستگی دامداران سبب شده عرضه دام بالا برود و گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای گوشت را به شدت پایین آورده است.

 این مسئله موجب شده بسیاری از دامداران خرد و کوچک از چرخه تولید خارج شوند و بنا به گفته ناصر استاد احمدی، مدیرعامل تعاونی دامداران مهاد، دامداران ورشکسته راننده اسنپ و تپسی شوند! دامداران می‌گویند که پول کافی برای خرید غذای گاوها را ندارند و ناچار شده‌اند بخشی از دام خود را روانه کشتارگاه کنند. در نتیجه صف فروش شکل گرفته و عرضه زیاد شده و در مقابل تقاضا برای گوشت کم است و دامدار با زیان سنگین دام خود را می‌فروشد.‌

  کشورهای عربی دام نیمه‌جان و ضعیف ایران را می‌خرند و در کشورشان با امکاناتی که دارند پروار می‌کنند و می‌کشند. هم‌زمان آزادسازی قیمت‌ها، نرخ نهاده‌ها را سرسام‌آور کرد و در چنین شرایطی گزارش‌های معاونت امور دام کشور، حاکی از آن است که بسیاری از دام‌های دامداری‌های ایران ضعیف و نیم‌گوشت شده‌اند چراکه نهاده گران است و تهیه آن برای دامدار مشکل شده است.


کد مطلب: 342617

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342617/شغل-عجیب-جدید-برخی-دامداران-ایرانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir