به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۳۴۲۶۳

بهترین و بدترین خوردنی‌ها برای پوست

گروه علمي: مردم اغلب تصور می‌کنند که بیشترِ مشکلات و ناراحتی‌های پوستی، ناشی از اختلالات هورمونی در دوران نوجوانی هستند اما واقعیت این است که بسیاری از بزرگسالان و سالمندان نیز به طور معمول به انواعی از بیماری‌های پوستی مبتلا می‌شوند.
بهترین و بدترین خوردنی‌ها برای پوست
اگزما، خشکی پوست و بروز بثورات جلدی مانند کهیر از جمله مشکلات شایع پوستی هستند که حتی ممکن است در تمام طول عمر با فرد همراه باشند مگر آن که دلیل اصلی آن شناخته شده و با روش‌های مناسب درمانی و تحت نظر پزشک متخصص تحت معالجه قرار گیرند. التهاب و تغییرات هورمونی که ناشی از رژیم‌های غذایی نامناسب هستند می‌توانند موجب بروز برخی از این واکنش‌ها و حساسیت‌های پوستی شوند. بررسی‌ها نشان می‌هد که مصرف خشکبار، غذاهای سرخ شده و چیپس احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد.

همچنین خوردن موادغذایی حاوی قند زیاد و هورمون‌های افزوده نظیر لبنیات چرب موجب بسته شدن منفذهای پوست می‌شود در صورتی که لبنیات کم چرب یا بدون چربی تاثیر متفاوت دارند. همچنین مصرف نمک سفید آشپزخانه باعث می‌شود که بافت پوست متورم شده و پوست پف کرده و بیمار به نظر آید.

در بسیاری از افرادی که به انواع بیماری‌های پوستی مبتلا هستند تغییر در رژیم‌غذایی می‌تواند در رفع این ناراحتی‌ها، پیشگیری و یا کاهش احتمال عود کردن بیماری موثر باشد. هرچند یک نوع رژیم غذایی خاص برای سلامت پوست وجود ندارد و پیدا کردن مناسب‌ترین رژیم غذایی برای هر فرد که متناسب با ویژگی‌های پوستی وی باشد می‌تواند مدتی طول بکشد. نمک یددار نیز آکنه را تشدید می‌کند.

علاوه بر این برخی از حساسیت‌های غذایی در آزمایش خون یا پوست مشخص نمی‌شوند به همین دلیل بهتر است از مصرف آنها برای مدتی مثلا سه تا شش هفته خودداری گردد تا تاثیر آن روی پوست آشکار شود. از سوی دیگر افزودن ویتامین‌های مناسب به رژیم غذایی در جلوگیری از بروز عارضه‌های پوستی مفید است. به طور مثال در مبتلایان به آکنه سطح عنصر «روی» و ویتامین E , A در مقایسه با افراد دیگر پایین‌تر است.

به گفته پزشکان وجود التهاب‌های داخلی بدن در بروز بیماری‌های پوستی همچون اگزما و کهیر نقش دارد. به همین منظور عدم مصرف موادغذایی فرآوری‌شده و روی آوردن به رژیم غذایی ضدالتهاب، تاثیر آشکاری بر سلامت پوست و بهبود وضعیت ظاهری آن دارد. مصرف موادغذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به سلامت پوست کمک می‌کند. مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که منجر به بروز التهاب در بدن می‌شوند می‌توانند لایه خارجی پوست را تحریک کنند اما مصرف رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها با پیری زودرس مقابله می‌کند و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.
مرجع : ايسنا