کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاربرد لوله استیل در صنایع غذایی

29 خرداد 1401 ساعت 10:01

گروه کسب و کار: هنگام خرید لوله استیل با انواع مختلفی از لوله‌های استیل برخورد خواهید کرد، اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به اندازه کافی محکم هستند و در صنایع غذایی کاربرد دارند.


تقریباً تمام لوله‌های استیل مورد استفاده در صنایع غذایی از فولادهای سری 300 و 400 ساخته می‌شوند. لوله استیل 304 رایج‌ترین استیل مورد استفاده در صنایع غذایی در بازار امروز است که اغلب برای پردازش لبنیات، آبجو و اقدامات بهداشتی متفرقه در یک مرکز استفاده می‌شود. لوله استیل 316 هم یکی دیگر از لوله‌های استیل مورد استفاده در صنایع غذایی است که بیشتر در تولید مواد غذایی تجاری استفاده می‌شود، زیرا مقاومت آن در برابر خوردگی بهتر از 304 است، این به این دلیل است که حاوی عنصر نیکل بیشتری نسبت به همتای خود است.
شرکت استیل رخ خط کاملی از محصولات ورق استیل 304 و 316L را تولید و توزیع می‌کند، برای انتخاب لوله استیل استنلس استیل رخ  مناسب برای برنامه خود یا خرید آنلاین استیل با مشاورین شرکت تماس حاصل کنید.

لوله استیل چیست و چرا در صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود؟
لوله استیل به آلیاژهای مبتنی بر آهن خاص با حداقل 11٪ کروم گفته می‌شود. این آلیاژ شامل فلزات دیگر، به ویژه نیکل و عناصر دیگری مانند کربن است. این ترکیب عنصری خاص و متنوع است که به لوله استیل خواصی می‌بخشد که آن را در صنایع مختلف، به ویژه در صنایعی که فلز در معرض شرایط محیطی سخت قرار می‌گیرد، ارزشمند می‌کند.
از آن‌جایی که در صنایع غذایی، لوله استیل در معرض گرما، آب و مواد شیمیایی تمیزکننده قرار می‌گیرد، باید بادوام، بدون زنگ‌زدگی و یا خوردگی باقی بماند و به راحتی ضدعفونی شود. به همین دلایل، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی با خرید لوله‌ استیل در فرایندهای تولید مواد غذایی خود استفاده می‌کنند. با این حال، چیزی که برخی ممکن است متوجه نباشند این است که هر نوع لوله استیل این کارایی را ندارد. انواع مختلف لوله استیل در بازار وجود دارد که هر کدام ترکیبی از خواص منحصر به فرد خود را دارند. این‌که کدام لوله استیل بهتر است به کاربرد خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، یک قنادی که شکلات تولید می‌کند، نیازهای عملکردی بسیار متفاوتی نسبت به یک کارخانه تولید سس گوجه‌ فرنگی دارد.

مزایای استفاده از لوله استیل در صنایع غذایی
تجهیزات مورد استفاده در تولید مواد غذایی باید از بهترین مواد و تا حد امکان غیر خورنده و بی اثر باشند. در این بخش به بررسی مزایای استفاده از لوله استیل در صنایع غذایی می‌پردازیم.

مقاومت در برابر خوردگی: لوله استیل در مقایسه با سایر فلزات به ویژه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است که آن را برای استفاده در آشپزخانه صنایع غذایی عالی می‌کند. لوله استیل اغلب برای تجهیزات آشپزخانه در صنایع غذایی استفاده می‌شود که نصب آن می‌تواند پرهزینه باشد. اما، از آن‌جایی که بیشتر گریدهای لوله استیل بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند، تجهیزات نیازی به تعویض مکرر ندارند.

استحکام: لوله استیل مورد استفاده در صنایع غذایی بسیار قوی است و آن را به یک ماده عالی برای استفاده در تجهیزات سنگین، قفسه‌بندی  و یا مکان‌های ذخیره‌سازی تبدیل می‌کند.

سهولت در تمیز کردن: سایر مواد مانند چوب یا پلاستیک دارای شیارها یا منافذی هستند که باکتری‌ها می‌توانند در آن نفوذ کرده و رشد کنند. لوله استیل صاف است و جایی برای پنهان شدن باکتری‌ها فراهم نمی‌کند و به راحتی تمیز می‌شود. هنگام تمیز کردن لوله استیل، مهم است که همیشه از یک پاک کننده لوله استیل مخصوص مواد غذایی استفاده کنید.

سطح غیر واکنش: لوله استیل یک فلز غیر واکنشی است، به این معنی که می‌توانید از آن برای پخت غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی و سرکه استفاده کنید. سایر فلزات، مانند آلومینیوم و آهن، واکنش‌پذیر هستند و پختن غذاهای اسیدی در این فلزات ممکن است بر طعم غذا تأثیر بگذارد، معمولاً طعم فلزی را اضافه می‌کند و می‌تواند به سطح فلز آسیب برساند.

هزینه: زمانی که از لوله استیل به درستی مراقبت و نگهداری شود، هزینه‌های نگهداری پایینی دارد.


بررسی دو نوع متداول لوله استیل
صرفاً به این دلیل که لوله استیل برچسب "ایمن برای مواد غذایی" دارد به این معنی نیست که این ماده مناسب برای تأسیسات یا فرایند تولید شما است. انواع مختلفی از لوله استیل برای مواد غذایی وجود دارد که هر کدام دارای ترکیبات و خواص متفاوتی هستند. دو نوع 304 و 316 متداول‌ترین نوع لوله استیل برای استفاده در صنایع غذایی هستند.

لوله استیل 304
لوله استیل 304 به عنوان لوله استیل "18-8" نیز شناخته می‌شود، زیرا حاوی 18٪ کروم و 8٪ نیکل است، 304 رایج‌ترین لوله استیل مورد استفاده در سراسر جهان است. بیش از 50 درصد کل لوله استیل تولید شده را تشکیل می‌دهد. 304 ارزان‌تر از 316L است و یک انتخاب اقتصادی و کاربردی برای اکثر محیط‌ها است.
لوله استیل 304 می‌تواند در برابر خوردگی بیشتر اسیدهای اکسید کننده مقاومت کند. این دوام ضدعفونی کردن آن را آسان می‌کند و بنابراین برای بسیاری از کاربردهای آشپزخانه و صنایع غذایی ایده‌آل است. همچنین دارای خواص شکل‌دهی و جوشکاری خوبی است که به آن امکان می‌دهد به اشکال مختلف تولید شود.

کاربردهای لوله استیل 304
لوله استیل 304 در اکثر یخچال‌ها، اجاق‌ها، سینک‌ها، ماشین‌های ظرف‌شویی، مخازن تخمیر و مخازن ذخیره‌سازی یافت می‌شود و می‌تواند در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی مختلف موجود در میوه‌ها، گوشت‌ها و شیر مقاومت کند. یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف 304 حساسیت آن به خوردگی ناشی از محلول‌های کلرید یا محیط‌های شور مانند آب شور است. مخازن ذخیره‌سازی لوله استیل مخازن نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی اغلب از لوله استیل 304 به دلیل توانایی آن در برابر خوردگی ساخته می‌شوند.

لوله استیل 316
لوله استیل 316 ترکیب تقریباً یکسانی با استیل 304 دارد. دومین لوله استیل رایج در صنایع غذایی، 316L، حاوی 16٪ کروم، 10٪ نیکل و 2٪ مولیبدن است. عنصر اضافی، مولیبدن، کلید افزایش مقاومت در برابر خوردگی این لوله استیل است. مولیبدن به فلز در مقاومت در برابر حفره شدن (نوعی خوردگی که منجر به ایجاد سوراخ‌های کوچک در فلز می‌شود) در محلول‌های یون کلرید کمک می‌کند و در دماهای بالا استحکام را افزایش می‌دهد.


کاربردهای لوله استیل 316
لوله استیل 316 بیشتر در کاربردهایی مانند پردازش شیمیایی، محیط‌های کارخانه‌ای بسیار استریل، تولید پزشکی و دارویی و همچنین محیط‌های با شوری بالا مانند مناطق ساحلی یافت می‌شود. اگرچه معمولاً گران‌تر از 304 است، اما این هزینه اضافی را می‌توان با مقاومت اضافی 316 در برابر خوردگی توجیه کرد که باعث می‌شود در این کاربردها بیشتر از لوله استیل 304 دوام بیاورد.
برای خرید آنلاین استیل می‌توانید به سایت استیل رخ مراجعه کنید تا مشاورین شرکت شما را برای خرید راهنمایی کنند.

انتخاب لوله استیل مناسب
تشخیص بصری بین لوله‌های استیل 304 و 316 دشوار است و ترکیب در این دو نوع استیل همه تفاوت را ایجاد می‌کند. انتخاب لوله استیل مناسب برای تخصص شما باید از نظر تولید ایمن، کارایی و هزینه مورد بررسی قرار بگیرد. تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام لوله استیل برای شما بهترین کارایی را دارد، به کاربرد بستگی دارد.
لوله استیل 304 ممکن است انتخاب بهتری باشد اگر:
•    لوله استیل مورد استفاده شما به شکل‌پذیری منحصر به فردی نیاز دارد، 304 خواص شکل‌دهی و جوشکاری خوبی دارد.
•   برنامه شما شامل نگرانی‌های هزینه است، 304 مقرون به ‌صرفه‌تر است.

لوله استیل 316L  ممکن است انتخاب بهتری باشد اگر:
•    لوله استیل مورد استفاده شما در معرض عناصر بسیار خورنده مانند نمک است.
•    لوله استیل مورد استفاده شما در زیر آب قرار می‌گیرد یا به طور مداوم در معرض آب قرار می‌گیرد.
•    لوله استیل مورد استفاده شما به استحکام و سختی بیشتری نیاز دارد.

سخن پایانی
استفاده از تجهیزات مناسب در صنایع غذایی، از اهمیت بالایی برخوردار است. لوله استیل به طور مستقیم در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود، تولیدکنندگان در صنایع غذایی از لوله‌های استیل برای ذخیره، انتقال و فرآوری محصولات غذایی استفاده می‌کنند. فلزات، به ویژه، خواص استحکام استثنایی لازم برای حجم بالای محصول را ارائه می‌دهند. اما قدرت تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفت، تجهیزات مورد استفاده در تولید مواد غذایی باید از بهترین مواد و تا حد امکان غیر خورنده و بی اثر باشند.  لوله استیل نقش مهمی در تولید و ایمنی مواد غذایی دارد.
 


کد مطلب: 342639

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342639/کاربرد-لوله-استیل-صنایع-غذایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir