کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با خوردن این غذا از آلزایمر پیشگیری کنید

29 خرداد 1401 ساعت 10:12


گروه سلامت: مطالعات جدید محققان نشان می دهد مصرف ماهی برای پیشگیری از زوال عقل بسیار مفید است. بر این اساس مشخص شد افرادی که دارای مقادیر بالایی از اسید چرب امگا ۳ هستند به مراتب کمتر دچار آلزایمر می شوند. یافته های جدید محققان نشان داد افرادی که دارای مقادیر کافی از اسید چرب امگا ۳ از نوع دوکوزاهگزانوئیک اسید DHA  هستند نسبت به افرادی که سطح DHA پایینی در خون خود دارند، ۴۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

این یافته ها اهمیت خوردن غذاهایی مانند ماهی تن، ماهی سالمون و گردو را تقویت می کند. همه این مواد غذایی، منابع سرشار از امگا 3 DHA هستند. البته آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل محسوب شده و این مطالعه جدید، شواهد گذشته را تأیید می کند که نشان دهنده اهمیت امگا 3 DHA با سلامت مغز است.

دکتر ویلیام اس. هریس، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: مطالعه ما با پژوهش های گذشته، مطابقت دارد که ارتباط مقطعی با RBC DHA را در عملکرد شناختی و اندازه ‌گیری‌ های حجم مغز نشان می دهد.متاسفانه باید این موضوع را پذیرفت که بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد. با این حال، مطالعه حاضر نشان می دهد که امگا 3 DHA ممکن است اثرات پیشگیرانه ای در ابتلا به آلزایمر داشته باشد که به ویژه برای افرادی که ژن ApoE4 را دارند، مهم است. داشتن این ژن شانس ابتلا به زوال عقل را دو برابر می کند.

در این پژوهش، ۱۴۹۰ فرد بدون زوال عقل را که ۶۵ سال یا بیشتر داشتند و خونگیری و معاینه شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان سطح DHA در خون و ارتباط آن با آلزایمر یا افرادی که دارای جهش ژنتیکی ApoE4 هستند را بررسی کردند. آنها سطوح DHA را در افرادی که بعداً به آلزایمر مبتلا شدند را با سطح DHA افرادی که هرگز این مشکل را نداشتند مقایسه کردند.

بر این اساس مشخص شد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که سطح DHA امگا 3 بالایی دارند، ۴۹ درصد کمتر است. این تیم تخمین می‌ زند افرادی که سطح DHA بالایی دارند، 4.7 سال دیگر بدون آلزایمر زندگی خواهند کرد.
در خاتمه گفتنی است تأثیر پیشگیری از آلزایمر نه تنها برای سلامتی افراد مفید است، بلکه هزینه های اقتصادی زندگی این بیماری را نیز کاهش می دهد. در حال حاضر، هزینه درمان آلزایمر و زوال عقل در ایالات متحده حدود ۳۵۵ میلیارد دلار است. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Nutrients منتشر شده است.


کد مطلب: 342645

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342645/خوردن-این-غذا-آلزایمر-پیشگیری-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir