به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۳۴۲۶۴۹

برخلاف آنچه می‌گویند همه کالاها گران شده است

برخلاف آنچه می‌گویند همه کالاها گران شده است
گروه اقتصادی: دولت در زمانی نامناسب اقدام به حذف ارز ترجیحی کرد و این اقدام منجر به افزایش فشار معیشت بر دوش ملت شد.» این را یک نماینده ادوار مجلس که سابقه عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین کمیسیون‌های تلفیق بودجه‌های سنواتی را در کارنامه دارد، در ارتباط با تصمیم دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی گفته است. 

مهرداد لاهوتی می‌گوید: «ارز ترجیحی که شامل 7 قلم کالا از جمله روغن نباتی، ذرت، کنجاله، دارو و گندم و مواردی از این دست، درحالی انجام گرفت که ما معمولاً بیش از 90 درصد نیاز داخل را از طریق واردات تامین می‌کردیم.» 
او اضافه کرد: «ضمن آن‌که دولت پیشین نیز به‌طور پلکانی و به مرور سعی در حذف ارز ترجیحی این کالاها بود. درواقع دولت روحانی در چند مرحله این تکلیف قانونی را به اجرا درآورد و به 25 قلم کالا رسیده و بعد در مرحله نهایی باز ارز ترجیحی بیش از دو سوم کالاها را حذف کرد و تنها همین 7 قلم مانده بود.»

او با اشاره به دشواری‌های حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی گفت: «به نظرم دولت رئیسی با عجله‌ای که در حذف این 7 قلم کالای نهایی داشت، مرتکب اشتباه شد.»این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم همچنین با اشاره به همزمانی اقدام دولت رئیسی در حذف ارز ترجیحی 7 قلم کالاهای اساسی با برخی تحولات مهم جهانی همچون جنگ روسیه علیه اوکراین گفت: «درپی لشکرکشی روسیه به خاک اوکراین، بسیاری از کشورها ناچار به بالا بردن ذخایر استراتژیک خود شده و اتفاقاً ما هم همین اقدام را در دستور کار قرار دادیم؛ حال آن‌که این اقدام همزمان کشورها در بالا بردن ذخایر استراتژیک‌شان منجر به بالا رفتن قیمت جهانی بسیاری از کالاها شد. دولت باید پیش‌بینی این اتفاق را می‌کرد.

وقتی دولت نسبت‌به حذف ارز ترجیحی 7 قلم کالاهای اساسی باقی مانده در جدول پرداخت یارانه اقدام می‌کند، طبیعتاً می‌داند که افزایش قیمتی چشمگیر را بر مردم تحمیل می‌کنید. در این شرایط وقتی همزمان شاهد افزایش قیمت‌های جهانی هستیم، طبیعی است که این دو بر یکدیگر اثر منفی بگذارند و تورمی دوچندان به همراه داشته باشد.»او یادآور شد: «نکته دیگر این بود که همزمان اینطور عنوان شد که با حذف ارز ترجیحی این 7 قلم کالا، شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها نخواهیم بود اما دیدیم که در عمل چطور همه کالاها تحت تاثیر حدف ارز 4200 تومانی آن 7 قلم کالا قرار گرفت.»
مرجع : عصر ما
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها