به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۳۴۲۶۶۰

افزایش قیمت فولاد در ایران به‌رغم ریزش‌ جهانی

افزایش قیمت فولاد در ایران به‌رغم ریزش‌ جهانی
گروه اقتصادی: بررسی بازارهای جهانی از افت قیمت فولاد حکایت دارد. این در حالی است صنایع ایران در مدت اخیر دوباره درگیر ماجرای قطعی برق شده‌اند. از این رو بر خلاف بازار سایر کشورها، در داخل کشور شاهد افزایش بهای بییشتر محصولات فولادی هستیم. البته دولت با دخالت در بورس کالا فعلا توانست روند این بازار را برخلاف بازار آزاد با شرایط بین‌المللی همسو کند.

بیشترین افت هفتگی ۶ماهه سنگ آهن
نگاهی به بازارهای جهانی نشان می‌دهد که در بین محصولات فولادی، سنگ‌آهن بیشترین افت هفتگی را در شش ماه اخیر تجربه کرد.این محصول که ابتدای هفته را در چین با ۱۴۱ دلار کلید زد، با نرخ ۱۲۲ دلار به کار خود پایان داد.

در بازار ورق گرم چه گذشت؟
ورق گرم فولادی نیز در این کشور شرایط مشابهی را پشت سر گذاشت و از ۷۵۰ دلار به ۷۱۳ دلار رسید. در بازار دریای سیاه اما شرایط اندکی متفاوت‌تر پیش رفت و هر تن ورق گرم صادراتی از ۶۸۰ دلار تا ۷۴۰ دلار جهش کرد. با این حال سرانجام روند نزولی بازارها به این بازار هم رسید و در این منطقه قیمت‌ها روی ۷۱۰ دلار بسته شد. کشورهای جنوب‌شرقی آسیا اما مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و ورق‌های گرم تنها هشت دلار افت داشتند. در بازار داخلی اروپا نیز قیمت فولاد روند نزولی داشت و کار بازار ورق با ریزش ۴۵ دلاری روی قیمت ۹۳۰ دلار (درب کارخانه) به اتمام رسید. اما بیشترین افت بهای این محصول فولادی، به آمریکا با سقوط ۱۴۰ دلاری بازمی‌گردد. در هفته‌ای که گذشت قیمت هر شورت‌تن ورق گرم تا ۱۱۰۰ دلار ریزش داشت.

سرایت قیمت فولاد خام به میلگرد
ریزش قیمت فولاد در هفته گذشته در مقاطع فولادی هم مشهود بود. میلگرد که از بازارهای محبوب فلزات شناخته می‌شود در هفت روز گذشته در چین هشت دلار ارزان شد و روی ۷۰۳ دلار ایستاد. البته در این مقطع از سال به دلیل بارش‌های موسمی و توقف نسبی ساخت و ساز رکود بازار میلگرد در شرق آسیا امری طبیعی به حساب می‌آید.

در بازار صادراتی ترکیه که هر تن میلگرد ۷۵۵دلار معامله می‌شد در هفته مورد بررسی تا ۷۱۰ دلار هم فرو ریخت. در اتحادیه اروپا هم میلگرد ۱۰ یورو افت داشت و با قیمت ۱۱۷۵ یورو هفته خود را به پایان رساند.با این حال میلگرد در بازار آمریکا یا منطقه CIS هفته نسبتاً با ثباتی را پشت سر گذاشت. در ایالات متحده هر شورت‌تن میلگرد در محدوده ۱۱۷۵ دلار معامله شد. در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نیز این محصول فولادی بین ۶۳۰ تا ۶۶۵ دلار نوسان داشت.به‌رغم ثبات نسبی قیمت میلگرد در کشورهای CIS، قیمت بیلت در این کشورها سقوط ۷۰ دلاری را تجربه کرد و به ۵۲۰ دلار در هر تن فوب رسید. در هفته جاری هر تن بیلت در چین بین ۵۸۵ تا ۶۱۸ دلار معامله شد. این در حالی است که تا هفته گذشته هر تن بیلت سی.اف.آر ۶۳۱ دلار می‌ارزید.

شکست بیلت در بازار
در ترکیه نیز بیلت با افت ۱۰ دلاری روی نرخ ۶۱۸ دلار ایستاد. قراضه نیز در این کشور به روند نزولی خود ادامه داد.
هفته گذشته میلادی در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ ( ۲۰-۸۰ ) از ۳۹۵ تا ۴۳۲ دلار به ۳۸۳ دلار هر تن سی.اف.آر رسید.

چرا قیمت فولاد نزولی شد؟
تحلیلگران بازار چند دلیل عمده برای روند نزولی قیمت فولاد در بازارهای جهانی برمی‌شمارند. علاوه بر بارش‌های موسمی در چین که به آن اشاره شد، محدودیت‌های مجدد برای رسیدن به رویای کووید صفر بازار محصولات فولادی را تحت تأثیر قرار داد.جنگ روسیه و اوکراین و به تبع آن سیاست‌های تجاری جدید روسیه، به‌ویژه برای دامپینگ کالا، حاشیه سود فولادسازان را کاهش داد. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت با تغییر هر یک از شرایط، بازار فولاد بار دیگر به مدار صعودی بازگردد.

روند معکوس قیمت فولاد در بازار ایران
گرچه قیمت فولاد در کشورها و مناطق مختلف جهانی در سراشیبی قرار دارد، اما در ایران شاهد روی دیگری از ماجرا هستیم. چنانکه در روزهای اخیر بهای فلزات و آهن وارد مدار صعودی شد.به نظر می‌رسد با آغاز خاموشی صنایع و افت تولید محصولات فولادی فضای بازار به سمت افزایش قیمت می‌رود. البته رشد قیمت‌ها در شرایطی رقم خورد که تقاضای چندانی هم در بازار وجود ندارد و معاملات در حداقل خود قرار دارد.

به‌ویژه با رکود تولید مسکن و همچنین عقب‌نشینی دولت از ساخت چهار میلیون واحد در طرح نهضت ملی سیگنال‌های منفی به بازار مخابره می‌شود.در همین زمینه  رئیس اتحادیه آهن و فولاد القائات منفی را عامل اصلی افزایش قیمت فولاد و محصولات آن در بازار می‌داند. به اعتقاد حمیدرضا رستگار نظام تولید و توزیع محصولات فولادی ضابطه‌مند نیست و از مکانیزمی یکپارچه تبعیت نمی‌کند.او در گفتگویی که با اقتصادآنلاین داشت، اعلام کرد که محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند، اما برخی از خریداران محصولات را در بازار آزاد توزیع می‌کنند؛ آن هم با قیمت‌های بسیار غیرمنطقی. این در حالی است که از مصرف‌کننده خبری نیست و فقط قیمت‌ها افزایش می‌یابند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: فولاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها