به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۴۲۷۰۲

مردم در تامین مایحتاج روزانه دچار مشکل هستند

مردم در تامین مایحتاج روزانه دچار مشکل هستند
گروه اقتصادی: اصلاح قیمت‌ها و عادلانه‌سازی یارانه‌ها توسط دولت از اواسط اردیبهشت تا کنون وضعیت اقتصادی خانوارها را دچار تغییراتی کرده و قدرت خرید مردم افت قابل توجهی کرده است.پرداخت چند برابری یارانه‌ها اگر چه حساب شهروندان دهک‌های ضعیف‌تر را چند روزی پر کرد اما گران شدن اقلام مختلف در مغازه‌ها، خیلی زود جیب‌ها را خالی و خالی‌تر کرد و سفره‌ها کوچک‌تر شدند.تعدادی از مردم و مغازه‌داران استان بوشهر ضمن ابراز گلایه از مسئولان دولتی خواستار بهبود وضعیت معیشتی خانوارها شدند.

مردم در تامین مایحتاج روزانه دچار مشکل هستند
محمد محمدیان از شهروندان بوشهری  اظهار داشت: تا پیش از عادلانه‌سازی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها اگر چه مشکلاتی داشتیم، اما حداقل در تامین مایحتاج اولیه و ضروری زندگی موفق‌تر از الان بودیم.وی افزود: با آزادسازی چهار قلم جنس، تمام اجناس هم گران‌تر شده‌اند و هر نوع کالایی که ما خرید می‌کنیم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است.کرامت مجیدی‌نسب از کارمندان دشتستان نیز در گفتگو با بازار یادآور شد: کارمندان بیشترین ضرر را از این وضعیت قیمت‌ها بردند.وی افزود: افزایش حقوق حداکثر ۱۰ درصد بوده اما افزایش قیمت کالاها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بعضا افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۰ درصدی حقوق و رشد ۱۰۰ درصدی قیمت کالاها
سعید کریمی از بازاریان گناوه  اظهار داشت: کارمندان دولت هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش حقوق دارند اما تورم بالای ۱۰۰ درصد است و این به شدت به خرید خانوارها، خلل وارد کرده است و آنها فقط برای تامین مایحتاج غذایی برنامه‌ریزی می‌کنند و سایر خریدها و مسافرت‌ها و اقدامات رفاهی را فراموش کردند.کیوان بهادری از بازاریان خورموج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت در ابتدا اعلام کرد فقط چهار قلم کالا را گران می‌کند اما عملاً با افزایش نرخ تمامی کالاها روبرو شده‌ایم.وی ابراز داشت: کارمندان و بازاریان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه دچار مشکلات اساسی در تامین مایحتاج روزانه هستند.

طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها نهایتا به نفع مردم خواهد شد و به ویژه اقشار ضعیف جامعه بیشترین بهره را می‌برند
احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها اظهار داشت: شک نکنید این طرح در مجموع به سود قشر مستضعف است.وی افزود: در سنوات اخیر ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار برای واردات چند قلم کالا در اختیار واردکنندگان قرار می‌گرفت و قشر ضعیف جامعه از این یارانه برخوردار نبودند.
استاندار بوشهر بیان کرد: متاسفانه این کالاها مورد مصرف اتباع خارجه مقیم کشور قرار داشت و در واقع آنها از یارانه و سوبسید بهره می‌بردند که اکنون اینگونه نیست.

محمدی‌زاده تصریح کرد: در بازارچه‌های مرزی در شمال و جنوب کشور، مردم از کشورهای همسایه، کالاها را با قیمت سوبسیدی می‌خریدند و سرمایه کشور را می‌بردند که اکنون این پول در اختیار اقشار ضعیف جامعه است و اتباع بیگانه نمی‌توانند بهره ببرند.وی گفت: امیدوارم اجرای صحیح و دقیق این طرح موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کند و اجازه سوء استفاده به کسی نمی‌دهیم.استاندار بوشهر ابراز داشت: نظارت دقیقی بر بازار خواهیم داشت و مردم اطمینان داشته باشند که وضعیت اقتصادی بهتر و با ثبات‌تر می‌شود.

قرار بود فقط چهار قلم کالا مشمول افزایش قیمت شوند ولی اکنون تعداد زیادی کالا گران شده‌اند
ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بود فقط چهار قلم کالا مشمول افزایش قیمت شوند ولی اکنون تعداد زیادی کالا گران شده‌اند.وی افزود: متاسفانه فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد شده و از دولتمردان انتظار داریم کاری کنند که مردم نگران سفره خود نباشند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزرای اقتصادی دولت باید شبانه‌روزی برای بهبود وضعیت معیشتی خانوارها به ویژه خانوارهای کمتر برخوردار تلاش کنند و اگر کاری نکنند، آنها را به مجلس فرا خواهیم خواند تا توضیح دهند.رضایی تاکید کرد: شخص رئیس جمهور بر عادلانه سازی یارانه‌ها تاکید دارد و امیدوار هستیم اجرای بهتر و با کیفیت‌تر این طرح در نهایت موجبات رضایت خاطر مردم شود.

این نماینده مجلس افزود: اقشار و دهک‌های پایین جامعه نیازمند توجه بیشتر هستند و باید مرتب وضعیت آنها رصد شود و نباید کمبودی داشته باشند.وی اضافه کرد: اکنون کارمندان و کارگران و اقشار ضعیف جامعه نگران تامین مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی هستند و ما به عنوان مسئول باید تا جلب رضایت مردم، بیکار ننشینیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: استان بوشهر یک استان ثروتمند است اما مردم هیچ منفعتی از این ثروت نمی‌برند و از مدیران ارشد کشوری و استانی انتظار می‌رود به گونه‌ای فعالیت کنند که مردم استان بوشهر به حق خود از نفت و گاز برسند و از فقر نجات پیدا کنند.

دولت باید نظارت جدی داشته باشد تا سایر اقلام گران نشوند
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: طرح عادلانه سازی یارانه‌ها باید در راستای نفع مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه اجرایی شود.وی افزود: دولت باید نظارت جدی داشته باشد تا سایر اقلام گران نشوند و بازار دچار تلاطم نشود.رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس از همه ظرفیت‌های قانونی خود برای دفاع از حقوق مردم استفاده می‌کنند و با هر کس قصد سوء استفاده از این وضعیت را داشته باشد، برخورد قانونی می‌شود.

بنزین گران نمی شود
وی ابراز کرد: مردم نیازمند حمایت هستند و باید کاری کنیم سفره مردم دستخوش مشکل نشود.
حسنوند با اشاره به قیمت حامل‌های انرژی افزود: بنزین به هیچ وجه امسال گران نمی‌شود و مردم‌نگران بنزین و حامل‌های انرژی نباشند.

فساد سازمان یافته و حیف و میل بیت‌المال از معایب ارز ترجیحی بود و اکنون پول به حساب مردم واریز و مابه‌التفاوت گران شدن کالاها در اختیار مردم است
مهدی صفوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در ارتباط با عادلانه‌سازی یارانه‌ها و نگرانی مردم  یادآور شد: در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار افراد خاصی بود و کمترین نفع به مردم مستضعف می‌رسید.
وی افزود: فساد سازمان یافته و حیف و میل بیت‌المال از معایب ارز ترجیحی بود و اکنون پول به حساب مردم می‌رود و مابه‌التفاوت گران شدن کالاها در اختیار مردم است.مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: سازمان صمت استان بوشهر شبانه‌روزی نظارت بر بازار را در دستور دارد و با هر واحد صنفی که سوء استفاده کند و سایر کالاها را گران کند، جریمه و برخورد قاطع می‌شود.صفوی اضافه کرد: رئیس جمهور با شجاعت این طرح را اجرایی و عملیاتی کرده و همه اعم از مردم و مسئولان باید تمام توان خود را برای اجرای دقیق این طرح به کار گیرند.وی بیان کرد: اداره کل صمت استان بوشهر در راستای اجرای دقیق طرح و نظارت بر بازار از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

سفره مردم دستخوش تصمیمات دولت قرار گرفته است
به نظر می‌رسد مردم از وضعیت فعلی رضایت چندانی ندارند و اعتقاد دارند علاوه بر چهار قلم کالایی که گران شدند، ده‌ها قلم کالای دیگر نیز گران شده و این وضعیت برای قشر ضعیف جامعه سخت است.اکنون دولت باید با نظارت بیشتر و موثرتر، ضمن جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از وضعیت بازار، نسبت به جلوگیری از گران شدن کالاهای دیگر اقدام کند.سفره مردم دستخوش تصمیمات دولت قرار گرفته و هر تصمیم صحیح موجبات گسترده شدن سفره‌ها و هر تصمیم غلط، موجبات کوچکتر شدن سفره‌های مردم می‌شود، بنابراین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و مجریان و ناظران باید آنچنان عمل کنند که خدشه‌ای به سفره‌های مردم وارد نشود.
مرجع : بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها