کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرقت ۵۵ میلیاردی از جیب تهرانی‌ها

دنیای اقتصاد , 29 خرداد 1401 ساعت 13:46


گروه جامعه: سرقت تجهیزات شهری در پایتخت دیگر موضوع تازه‌ای به شمار نمی‌رود، این روزها دزدان دیگر به پیچ و مهره‌های پل‌ها نیز رحم نمی‌کنند. مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده بود: سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سرقت رفته است یا به بیانی دیگر ۵۵ میلیارد تومان به بیت المال و مدیریت شهری خسارت وارد شده است.

دزدان بیشتربه چه چیزهایی علاقه‌مند هستند؟
به گفته گلشنی میزان سرقت تجهیزات ترافیکی افزایش پیدا کرده است.او درباره آمار سرقت تجهیزات ترافیکی توضیح داد: بیشترین سرقت‌ها مربوط به گاردریل، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل‌ پل‌های سواره رو، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، نرده‌های پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس، کابل و … است، البته از بین تمامی سرقت‌ها، گاردریل و تجهیزات مربوطه‌اش و همچنین تابلوها بیشتر از همه به سرقت می‌رود.
سرقت در کدام مناطق بیشتر است؟

سرقت در مناطق ۲۲، ۱۹، ۱۸، ۲۱، ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۵ و ۱۶ نسبت به دیگر مناطق شهر تهران بیشتر است و کمترین سرقت هم مربوط به مناطق مرکزی شهر نظیر ۱۱، ۱۲، ۱۳ و … است.به جز سرقت از تجهیزات ترافیکی ،دزدان به سایر تجهیزات شهری هم علاقمند هستند ،حتی به سنگ‌های قبر هم رحم نمی‌کنند.

آمار دقیقی از میزان سرقت تجهیزات شهری وجود ندارد. چند ماه پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه گفته بود: به‌ طور متوسط هر‌شب دست‌کم ۵۰۰ سرقت تجهیزات شهری در سطح شهر تهران داریم؛ دزدی‌های کوچکی مانند بردن دریچه‌های فاضلاب، یا سرقت گاردریل بزرگراه‌ها، چراغ‌های پارک یا المان‌های ترافیکی، تابلو‌های راهنمایی‌ورانندگی و… این دزدی‌های خرد آن‌قدر زیاد شده که پیگیری آن دشوار شده است؛ مگر مواردی که به‌صورت باندی انجام می‌شود که پیگیری می‌شود، در غیر این صورت پیگیری‌ها برای پیدا‌کردن سارقان به نتیجه نمی‌رسد.

او معتقد است : بخشی از افزایش دزدی‌های خرد تجهیزات شهری به دلیل افزایش فشار‌های اقتصادی است که برخی مجبور به این نوع دزدی‌ها می‌شوند و تا زمانی که وضعیت معیشتی مردم این‌گونه است هم شاهد این نوع سرقت‌ها خواهیم بود.اما به جز افزایش مشکلات اقتصادی ،افزایش دزدی‌ها یک دلیل دیگر هم دارد. تهران شب‌ها آماده میزبانی از دزدانی است که در تهران خاموش و تاریک احساس امنیت می کنند. موضوعی که معاون شهردار تهران به آن اشاره کرده است.

دلیل افزایش سرقت‌ها چیست؟
جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران خاموشی خیابان‌های تهران را یکی از دلایل افزایش سرقت تجهیزات شهری دانسته و گفته است :‌سرقت‌هایی که در حال انجام است در طول زمان همیشه بوده و چیزی نیست که مربوط به دوره کنونی باشد و فقط در این دوره اتفاق افتاده باشد؛ اما در مقطعی میزان آن بیشتر شده است. علت اینکه بیشتر شده را برخی‌ها به مسائل اقتصادی و اجتماعی ربط می‌دهند ولی فقط به این دلیل نیست.

او ادامه داد: افزایش سرقت‌ها از وقتی شروع شد که صرفه‌جویی روشنایی خیابان را در دستور کار قرار دادند و لذا تاریکی شهر تاثیر دارد. مثلا در یک اتوبان یک خط در میان و برخی جاها چند خط در میان روشنایی شهر را کم کردند. چون بنا بر گزارش وزارت نیرو هر کدام از این لامپ‌ها به اندازه ۴۰ واحد مسکونی(که پایین‌تر از متوسط مصرف دارند) مصرف برق دارد و به خاطر اینکه کسری برق شهر را جبران کنند این لامپ‌ها را یک خط در میان یا چند خط در میان خاموش کردند.معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه شهر تاریک نیست اما نور برخی معابر شهر کاهش داشته و نیمه تاریک شده است، گفت: در این محدوده‌ها دیگر نه دوربین ما کار می‌کند و نه گشت‌های انتظامی مکان را به خوبی می‌بینند.

او افزود: با وزارت نیرو جلسه گذاشتیم و چند بار هم تذکر دادیم و حتی با شهردار دو هفته پیش جلسه گذاشتیم و قرار شد سرمایه‌گذار آورده تا لامپ‌های کم مصرف و ال ای دی را جایگزین کنند. سرمایه‌گذار آمده این کار را انجام دهد و فکر می‌کنم ۳۲۰ هزار لامپ باید جایگزین شود. به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم اگر بخواهند این کار را انجام دهند در مکان‌های خاص اقدام کنند؛ مثلا در اتوبان صدر، امام علی، زین‌الدین، همت، رسالت و حکیم اقدام شود تا روشنایی آنها زودتر مهیا شود.بهرامی اضافه کرد: از هفته قبل همکاران بازرسی به سامانه ۱۳۷ ابلاغیه زدند که هر روز بازدیدی از یکسری تاسیسات شهری را انجام دهند تا از سرقتشان جلوگیری شود. من نمی‌خواهم وزارت نیرو را محکوم کنم و همکاری مناسبی داریم و کارهای خوبی نیز با هم انجام می‌دهیم، اما آنها بنا بر ضرورت بیش از ۲۵۰ هزار مگاوات کسری برق خود را با این کار جبران کردند.

نبود روشنایی در شب، عامل حادثه است
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران هم از تاریکی شب‌های تهران گلایه کرده و معتقد است که برای رسیدن به حال و هوای زیست شهری برای مردم نیاز به روشنایی داریم. اگر روشنایی نباشد، احتمال رخ دادن حادثه هست. ضمن آن که طراحی روشنایی در فضای زیست شهری، از نظر دلپذیری اهمیت دارد. مهم‌تر از این دو نکته، این است که هر جا تاریکی هست، بیشتر در معرض آسیب اجتماعی است. بسیاری از مکان‌هایی که تبدیل به نقاط بی‌دفاع شهری می‌شود، به‌خاطر تاریکی و نبود نور مورد نیاز است.

وی اضافه کرد :‌دوستان ما در وزارت نیرو حتما محدودیت‌هایی دارند. استدعای من این است که دست همکاری بدهند و حداقل نقاطی که دچار آسیب‌های اجتماعی است و نقاط کوری که در شهر ممکن است برای ما تولید مسٲله کند، به امکانات مورد نیاز روشنایی مجهز کنند. این نیاز به کار پژوهشی ندارد و برای همه مشخص است که کجا نیاز دارد تقویت شود. بهتر است در یک بازه زمانی کوتاه این اتفاق رخ دهد. این مورد تاکید همه ۲۱ عضو شورای شهر است و ما همگی معتقدیم که به خصوص از جایگاه اهمیت‌دادن به رفع آسیب‌های اجتماعی، بحث روشنایی نقاط تاریک بسیار کمک‌کننده است.


کد مطلب: 342724

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/342724/سرقت-۵۵-میلیاردی-جیب-تهرانی-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir