به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۳۴۲۷۳۸

هنوز مالیات بر ارزش افزوده یک درصدی ابلاغ نشده است

هنوز مالیات بر ارزش افزوده یک درصدی ابلاغ نشده است
گروه اقتصادی: دبیر انجمن حبوبات گفت: پیش‌بینی می‌شود خشکسالی در سال جاری میزان تولید حبوبات را کاهش بدهد از این‌رو تجار اقدام به واردات حبوبات بیشتر از سال گذشته خواهند کرد.به گزارش ایلنا،عبدی افتخاری  با اشاره به مصوبه سران قوا مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده کالای اساسی، گفت: بعد از این مصوبه شورای عالی اقتصاد تشکیل شد و برای سایر کالاهای اساسی یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین کرد و حبوبات از این نرخ مالیات عقب ماند.

وی با بیان اینکه انجمن برای قرار گرفتن حبوبات در زمره کالاهای اساسی تلاش زیادی کرد، افزود: شورای عالی اقتصاد در مصوبه 68 تصویب کرد؛ حبوباتی مانند عدس، نخود، ماش و لوبیا مانند سایر کالاهای اساسی مشمول 1 درصد مالیات برارزش افزوده می‌شوند. این مصوبه به وزرای امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد ولی متاسفانه 12 روز است که این قانون از طریق گمرک به گمرکات برای اجرا ابلاغ نشده است.

دبیر انجمن حبوبات با اشاره به تحت فشار بودن تجار و بازرگان، گفت: بسیاری کالاها وارد گمرکات شده‌اند و در هوای گرم بلاتکلیف مانده‌اند که مصوبه شورای عالی اقتصاد به دستگاه‌‌های اجرایی ابلاغ کند.افتخاری با بیان اینکه قیمت حبوبات با اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش پیدا می‌کند، افزود: اخذ این مالیات یک درصد بر قیمت تمام شده انواع حبوبات در بازار تاثیر می‌گذارد و این پرسش مطرح است که چند روز زمان لازم است که یک نامه از وزارت اقتصاد به گمرکات برسد و در شرایط فعلی وزیر اقتصاد بیشتر باید احساس مسئولیت کند چراکه حبوبات به خوراک اصلی قشر آسیب‌پذیر جامعه تبدیل شده است و شورای عالی اقتصاد باهدف کمک به این قشر این مصوبه را تصویب کرده است.

وی با طرح این پرسش که آیا اعلام یک بخشنامه که مفاد آن مشخص است برای اجرای آن به بیش از دوازده روز زمان نیاز دارد؟ افزود: دلیل این کوتاهی از سوی مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک کشور مشخص نیست.این فعال اقتصادی با بیان اینکه بازار در شرایط آرام است، افزود: اگر دولت در بازار دخالت نکند شاهد تلاطم در بازار نخواهیم بود. اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی نیاز مردم است و پیش از این مصوبه بازار تعادل داشت و نباید با قوانین یک شبه تلاطم در آن ایجاد شود.

افتخاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود خشکسالی در سال جاری میزان تولید حبوبات را کاهش بدهد از این‌رو تجار اقدام به واردات حبوبات بیشتر از سال گذشته خواهند کرد؛ بعد از پایان سه ماه نخست سال می‌توان آمار دقیق‌تری از حجم واردات حبوبات ارائه داد.
برچسب ها: حبوبات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها