به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۴۲۷۶۷

انتخاب ساده‌ترین راه

انتخاب ساده‌ترین راه
اقباله هیئتی

در روزهایی که اعتراض‌ها به گرانی سرسام آور و حذف یارانه‌ها در کنار اعتراضات معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران، ادامه دارد، یک صنف دیگر هم دست به اعتراض و تجمع زده‌اند؛ بازاریان و کسبه؛ ‌علت هم افزایش مالیات‌هاست. در روزهای اخیر، مغازه‌داران در تهران، اراک، کازرون و برخی دیگر از شهرهای کشور در اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی، دست به تجمع زدند. مغازه‌های خود را تعطیل کردند تا اینگونه به افزایش مالیات اعتراض کنند. طرح مالیات بر تراکنش‌های بانکی موجب این اعتراضات شده است. قرار است در صورت تصویب و با اجرای این طرح، مابه‌التفاوت گردش حساب‌های بالای ۵ میلیارد تومان شامل مالیات شود. علیرغم اینکه دولت اعلام می‌کند فروش نفت رو به افزایش است و پول فروش نفت را هم دریافت می‌کند اما وضعیت بازار ارز نشان از کمبود ارز دارد. در عین حال، کسری شدید بودجه هم موضوع تازه‌ای نیست و به اعتقاد کارشناسان بزرگترین مشکل کشور همین کسری بودجه است که به خلق پول توسط دولت و افزایش افسارگسیخته تورم دامن زده است.
 حالا و در حالی که وضعیت درآمدی دولت خوب نیست، اگر برجام هم به نتیجه نرسد، به طور قطع وضعیت ناگوارتر هم خواهد شد. در این شرایط، واضح است که پایه مالیاتی (دامنه اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات می‌پردازند) باید در ایران افزایش پیدا کندَ؛ اما پرسش اصلی این است که چرا همیشه مالیات و افزایش نرخ آن، از دهک‌های درآمدی پایین گرفته می‌شود و نه از دهک‌های درآمدی بالا. چرا بنگاه‌های بزرگ و پردرآمد از پرداخت مالیات معاف هستند و یا آن قدر مالیات کمی‌می‌پردازند که گاهی به نظر خنده‌دار است. مالیات بر خانه‌های خالی و هزاران پایه مالیاتی دیگر که هنوز محقق نشده‌اند. به عبارتی دیگر، افزایش مالیات و پایه‌های جدید مالیاتی به اعتراضات بیشتر و از بین رفتن مشاغل خواهد انجامید. همان گونه که بسیاری از کارشناسان هزاران بار تاکید کرده‌اند، دولت به جای انتخاب ساده ترین راه برای حل مشکل کاهش درآمدهایش،‌ باید ریخت و پاش‌های فراوان و غیرضروری را کاهش دهد و از هزینه‌هایش بکاهد، نه اینکه با افزایش مالیات‌ها به نارضایتی‌ها دامن بزند.
برچسب ها: مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها