به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۳۴۲۷۷۱

تولیدکنندگان لوازم خانگی در آستانه تعطیلی

تولیدکنندگان لوازم خانگی در آستانه تعطیلی
گروه اقتصادی: در روزهایی که قیمت‌ لوازم خانگی این بازار را در رکود فرو برده است، اخباری از وزارت صمت مبنی بر ارائه مجوز جدید برای بالابردن قیمت برخی محصولات شنیده می‌شود.بدین ترتیب امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از صدور مجوز برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون و  افزایش ۱۰ درصدی قیمت یخچال و فریزر خبر داد. حال این موضوع متقاضیان این بازار را بیش از پیش نگران کرد. کسبه و فعالان بازار نیز از وضعیت کنونی رضایت چندانی ندارند.

در واقع، فعالان لوازم خانگی اولین صنفی بودند که در اعتراض به موضوع مالیات بر تراکنش‌های بانکی دست به تجمعات اعتراضی زدند. بخش دیگر اعتراض آن‌ها در نحوه برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بخش توزیع بود که اجناس غیرقانونی آن‌ها را از انبارها خارج کرد. حال حتی فعالان صنفی معتقدند که با مجوز جدید افزایش قیمت‌ها رکود در بازار عمق بیشتری هم پیدا می‌کند.

نایب رئیس انحادیه فروشندگان لوازم خانگی در واکنش به خبر افزایش قیمت‌ها گفت: به هر حال قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارگران، تامین اجتماعی و … افزایش یافته؛ طبیعی است که قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کنند. باید به تولیدکنندگان هم حق داد که با توجه به افزایش هزینه تولید خواستار بالا بردن قیمت نهایی محصول باشند.
محمدحسین اسلامیان درباره وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی  توضیح داد: در حال حاضر بازار در رکود کامل به سر می‌برد. میزان تقاضا و خرید بشدت پایین است و لوازم خانگی دیگر جزو اولویت‌های خرید خانوار نیست.
او درباره تبعات افزایش قیمت لوازم خانگی تشریح کرد: به هر حال نتیجه تمام این اتفاقات، آن است که در ماه‌های آتی رکود بیشتری را دربازار شاهد باشیم.

رکود تقاضا، قیمت را کاهش می‌دهد؟
اسلامیان در پاسخ به این پرسش که آیا اگر تقاضا کمتر بشود ممکن است قیمت‌ها پایین بیایند؟ تأکید کرد: خیر، قیمت تمام‌شده کالاها این است. قیمت‌ها به صورت بی‌رویه و دل‌بخواهی افزایش نیافته‌اند.وی ادامه داد: هیچ تولیدکننده‌ای دوست ندارد قیمت‌ها بالا باشد. در واقع تولیدکنندگان مایل هستند کالایی را بیشتری تولید کنند که قیمت کمتری دارد تا فروش و در نتیجه سود آنها افزایش پیدا کند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی در آستانه تعطیلی
نایب رئیس انحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در وضعیت فعلی، بسیاری از کارخانه‌داران مجبور به تعطیل‌کردن خط‌های تولید خود هستند و کارگرها را تعدیل کرده‌اند. سود آنها نیز افت پیدا کرده است.
این مقام صنفی در توصیف شرایط موجود در بازار لوازم خانگی عنوان کرد: این شرایط برای هیچ تولیدکننده‌ای خوشایند نیست. اگر قیمت‌ها افزایش می‌یابند از سر ناچاری است. حتی توزیع‌کنندگان و بنکداران نیز از افزایش قیمت‌ها سودی نمی‌برند.اسلامیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر وزارت صمت از تولیدکنندگان حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا قیمت تمام‌شده هر محصول، ثابت بماند و تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند برنامه درست و ثابت تا آخر سال خود داشته باشد، بازار نجات می‌یابد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها